Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
#1086909
Hej!
Nu har jag nyligen fått snurr på AC-systemet, lagom till att det har blivit kallare :D
När jag har på AC-n så kyler den bra men kondensorfläkten startar inte. Lasse kyltekniker sa att fläkten går väldigt sällan och att jag inte behöver oroa mig för det.
Är det så att nu när det är svalt ute så behöver den inte gå för att höfläkten kyler tillräckligt?
Vad har ni andra för erfarenhet av detta?
MVH
Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1087179
Du kan "kortsluta" kontakten på kylaren (längst upp på höger sida) så ska fläkten gå. Antingen genom att ta loss båda kontakterna och "sätta ihop" dom eller lossa dom lite och sticka ner en lagom bred skruvmejsel mellan stiften. Då ska fläkten "gå". Dock får dessa fläktar mycket "stryk" av väder och vind och även av för lite användning. Den ska (i princip) bara "gå igång" i bilköer på sommaren. Övrig tid räcker "höfläkten". På senare modeller kan man "provköra" med "diagnostikuttaget", men jag tror det är först på 940 man kan göra det. Jag använder min AC i princip året om (740 -88B). I defrosterläget går AC-n antingen den är på eller inte om allt fungerar, och det blir bättre luft i bilen med AC. Även på vintern, kanske framför allt då. Det "torkar ur" bilen
av errim
#1087509
image.jpeg
image.jpeg (1.23 MiB) Visad 556 gånger
Hej och tack för svar!
Det verkar vara lite olika på 240 mot 740. Jag har ingen kontakt på kylaren. Däremot sitter det en tryckkontakt på en förgrening från kondensorn till kupén. Tar jag loss den kontakten och kortsluter den så går fläkten (ac påslagen). Fläkten går fint och verkar vara i gott skick.

Jag hittar dock ingen säkring till fläkten. Hittar bara en säkring till ac-systemet på 8 A. Fläktens säkring borde väl vara på 20-30 A. Undrar var den säkringen sitter?

Det är väl så att när systemet blir för varmt stiger trycket och fläkten ska starta. Jag har låtit bilen gå på tomgång med ac påslagen utan att fläkten startar. Men eftersom det är rätt kallt nu så klarar tydligen motorns kylfläkt av jobbet att kyla kondensorn också.

Det jag undrar är hur man kollar om tryckkontakten är ok?

740 har ett lite modernare system som går att köra i defrosterläge. Den funktionen saknar tyvärr 240. Det står i instruktionsboken att ac inte arbetar under 8 grader. Undrar vad det är som styr detta?
Bifogar bild på tryckkontakten.

Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1087524
Du har kanske den "nya" versionen av AC. Då sitter det 3 st kontakter i botten av kondensorn, en av dom är till kylfläkten till kondensorn. Då tror jag att du kan provköra fläkten genom diagnostikboxen också, men det kanske är elfläkten till kylaren då på dom modeller som har det. Har inte sett hur det ser ut på 240, men det borde vara samma som 740
av errim
#1088564
Hej

Nu när det var 27 grader varmt startade kondensorfläkten efter att bilen stått ca 5 min på tomgång. Får väl anse att allt är i sin ordning då.

Ac systemet på de sista modellerna av 240 är med stryprör (orifice) och ett stort torkfilter i aluminium vid höger torpedvägg.
På min 91a hittar jag bara 2 tryckkontakter den vid torkfiltret som styr kompressorn och den, på bilden i mitt förra inlägg, som styr kondensorfläkten. Sitter kanske någon sensor vid evaporatorn?

Elektrisk motorkylfläkt hade aldrig 240 ( åtminstone inte på den svenska marknaden).
Funderar dock på montera elfläkt men undrar hur bra det blir på min bil med ac o automatlåda.

Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av Frrla
#1088621
vill du ha elfläkt är det nog inga problem att montera det då det finns på sådana bilar utomlands. men jag har inte fått fram vilken temperatur givaren är på. den sitter på den nedre kylarslangen iaf. runt 80 grader tycker jag låter vettigast. annars kan de hinna bli upp emot 100 grader och de blir väldigt varmt i bakkant på motorn och strax ovanför vattenpumpen isf..
av Amarace
#1088656
Frrla, aldrig hört om elfläkt utomlands, förutom kompletteringsfläkt framför kylaren.
Var fanns det? Och varför krångla till det med givare i nedre kylarslangen då det finns uttag för givare i kylaren?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1088701
Såg en katalog där någon tidig 80talare eller sen 70 hade det. Satt en sugande elfläkt på kylaren och kontakt på slangen. Fick inte fram tempen på den dock. Gissar lite lätt att det var en usa modell med ac automat låda. Sen är det såklart möbligt att det var sammankopplat med acn på något sätt med givare ifall den också blir för varm. Men det fanns iaf standard inågon form de vet jag
av xxargs
#1088706
Man måste ha elfläktar om man AC - mekaniska fläktar ger oftast för lite genomdrag vid tomgång och lägre varvtal för att AC:n skall må bra...

Med andra ord kan man nästan utgå ifrån att alla inte allt för antika fordon med AC också har elfläkt i en eller annan form framför/bakom kylaren/kondensorn.

Hej, ”Råkade” köpa en fd p[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]