Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1080252
Hej!

Torkarmotorn på min bild ger ifrån sig irriterande missljud. Den går utan problem (tror jag, kanske något långsamt) men låter illa. Går det att smörja på något sätt kanske eller är det någon vanlig slitdel som behöver bytas? Visst kan jag köpa mig en ny torkarmotor men skulle gärna vilja fixa denna om det går.

Tack för svar!

/Felix
Användarvisningsbild
av Frrla
#1080271
ganska vanligt att magneten i den släpper. då brukar dom "skramla, skrapa" svårt att limma fast och få det att fungera igen. går den bara långsamt kan man (med lite tur) plocka isär den och rengöra samt smörja upp den med någon form av fett. men det är inte det lättaste att få tillbaka kolen (3st) på plats och lätt att man sabbar någonting.

rådet är att skaffa en begagnad som fungerar och pilla sönder/laga den andra och ha som reserv eller nått.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1080879
Då förstår jag, tack för svaret Frrla! Ska köpa mig en begagnad torkarmotor nu i veckan som kommer så får vi se om jag sätter dit den eller om jag fixar den gamla.

Visst måste jag ta bort handskfacket för att kunna ta bort torkarmotorn? I sådana fall, hur tar jag bort handskfacket? Har nämligen aldrig tagit bort det förr så jag vet inte hur man gör.
av drizz29
#1080906
går att byta utan att ta bort handsfack
men vill du det så öppna handsfacket o skruva bort skruvarna rund facket
torkar motorn sitter med 3 bultar i motor rummet och en bult i kupen
bulten i kupen sitter bakom ljudskivan nere vid golvet under instrumment panelen
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1084108
Köpte en begnagnad torkarmotor som skulle funka och hade tänkt montera den istället. Åtminstone tillfälligt. Jag skruvade isär den gamla torkarmotorn också och som ni sa så hade ena magneten släppt. Funkar det att limma fast magneten med superlim? Ska försöka fixa den men det verkar lite knepigt, speciellt när det kommer till kolen som Frrla skrev.

Men nu till en fråga! På torkarmotorn sitter det runt cylindern som går ner i kupén någon form av tätningsmassa. Den är bra att ha där gissar jag så den ska jag försöka få dit sen igen. Vad är det för en massa och hur applicerar jag det?

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1085334
Jag tog och limmade fast magneten på den gammla torkarmotorn och lyckades knåpa ihop den med kol och allt. Det var riktigt pilligt men det gick. Nu funkar denna torkarmotor helt perfekt! Inte ett ljud från den (nåväl, lite låter den ju men inte ens i närheten så mycket som den gjorde förut).


Dock innan jag limmade magneten så provade jag med en annan torkarmotor men det fick jag inte att funka. Höll man själva skenan, den som styr torkararmarna, mot torkarmotorn roterande del så gick motorn igång. Men det ska ju sitta en liten arm på torkarmotorn som sen sitter på skenan och med denna arm fungerade det inte. Har det med jord att göra eller? Den andra torkarmotorn, den som nu fungerar, hade en annan arm och det fungerar felfritt.

Undrar fortfarande över den där tätningsmassan. Har kvar den gamla tätningen på torkarmotorn som sitter på plats nu, den gamla torkarmotorn alltså. Skulle dock gärna ha ny tätning.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1085675
Butyltejp? Det verkar vara något helt annat än den massa som sitter som tätning nu.

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]