Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1073147
lennarte skrev:Det går inte att smörja lagren från det hålet, lagren är (med all säkerhet) tätade och helkapslade så det enda man smörjer är axeln (och det gör ju ingen skada). I pumpen sitter 2 st lager lagrade i huset och med en axel rakt igenom (vattenskoveln i ena änden och fläkten i andra) och det är helt omöjligtatt det ska kunna glappa det allra minsta om allt är riktigt. Därmed inte sagt att det skulle vara helkass bara för att det glappar lite. Om det är därifrån som ljudet kommer då bör du byta pump omgående, men jag tycker inte det låter som ett "lagerljud", det låter mer som något som "skrapat emot". Eftersom servopumpen sitter lite snett, prova att ta bort den remmen och starta och lyssna. Hålet i vattenpumpen var förr "bara" ett "skvallerhål" som satt mellan tätningen och första lagret där vattnet kunde "läcka ut" så det inte skadade lagren. Det var "på den tiden" man kunde renovera vattenpumpen (byta tätningen), numera byter man ju hela pumpen.
Ska prova att ta bort servopumpens remm och se hur det låter då. Det glappar så ytterst lite, och då endast i den axiella riktningen, att jag tycker att vattenpumpen inte borde vara kass. Men man vet ju aldrig hur det ser ut inuti.

Tycker inte att det blev någon skillnad med lite 5-56 förresten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1073155
En tanke dök upp, har du Viscokoppling? Alltså en värmestyrd koppling mellan fläktbladen och remskrivan på vattenpumpen? Det ser faktiskt så ut på videon. Då kan det vara den "spökar" då är det kanske lagret i den som krånglar. Med motorn avstängd ska du kunna snurra på fläktbladen helt fritt, och det ska varken kännas eller höras något
av MorganH
#1073176
Frrla skrev:vattenpumpen ska inte glappa någonting alls. den läcker ingen kylarvätska för dig så du måste fylla på lite någon gång ibland?
mitt uppepå vattenpumpen, nästan lite bakom remskivan ska det vara ett hål. där ska man underhålla med några droppar olja ibland för att smörja axeln om jag inte är helt ute och cyklar. precis som att man ska ha några droppar olja i fördelarens axel någon gång varje år.

Bild
vilken olja ska det användas på fördelaren?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1073224
MorganH skrev:vilken olja ska det användas på fördelaren?
Det är motorolja, några droppar. Det ligger (original) en liten filt bit (som ibland fattas) som alltid ska vara "fuktig". På äldre modeller (B18, kanske B20) sitter även en "kopp" på sidan med ett "vridbart" lock som också ska fyllas vid service.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1073433
lennarte skrev:En tanke dök upp, har du Viscokoppling? Alltså en värmestyrd koppling mellan fläktbladen och remskrivan på vattenpumpen? Det ser faktiskt så ut på videon. Då kan det vara den "spökar" då är det kanske lagret i den som krånglar. Med motorn avstängd ska du kunna snurra på fläktbladen helt fritt, och det ska varken kännas eller höras något
Ingen aning om jag har en viscokoppling eller ej? Du får titta på bilden nedan och avgöra själv, om jag har tagit bild på rätt grej det vill säga.

Fläkten går att snurra på åt båda håll när motorn är avstängd och det varken låter eller känns något. Ett svagt motstånd är det men så kanske det ska vara? Alltså det går lite trögt men det hackar inte eller något.

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1073530
Japp, det är den jag menar. Snurrar den lätt, utan hugg och tillstymmelse till ljud, är den Ok. Då är vi nog tillbaka till något som "tar i" någonstans. Prova att ta bort alla remmarna, snurra på generator och servopump och starta. Kan vara "något" som lossnat och fastnat någonstans där det inte ska vara när du spolade. Lägg på en rem i taget och starta och lyssna
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1074103
Tack för svaret! Ska ta bort alla drivremmar och försöka lokalisera ljudet. :)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1085331
Detta har legat på is ett tag då oljudet blev mildare. Inte alls lika illa längre som det var i videon jag la upp tidigare.

Idag tog jag dock tummen ur och plockade bort drivremmarna och körde motorn utan remmar, med endast remmarna till generator/vattenpump, bara med remmen till servopumpen och med alla remmar för att kunna lyssna efter någon skillnad. Eftersom ljudet inte var lika illa som förr, egentligen knappt hörbart längre över motorns tickande, så kunde jag inte lokalisera varifrån det kommer, men jag skulle gissa på vattenpumpen. Vill gärna tro att det blev lite tystare när alla remmar var borta.

Får se om det blir ett byta av vattenpump någon gång. Blir nog i sådana fall när jag byter kamrem, vilket jag hade tänkt göra senast nästa sommar. Fästet till servopumpen hade jag dock tänkt byta tidigare eftersom det är så skevt, inte för att det skulle göra någon skillnad åt detta problem men man vet aldrig.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1085466
Remmarna brukar inte gilla vatten, eller ja... det kan bli ett "gnidande/raspande" ljud efter en motortvätt precis som du beskriver så har det inte funnits tidigare och det blivit bättre efterhand så är det nog inget att oroa sig för.
En 240 är ingen tyst maskin, speciellt inte under huven.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1085582
Haha nä, tyst är den verkligen inte. Det har jag märkt. Öronen är inte så jätteglada när man har stoppat ner huvudet under motorhuven för att lyssna lite. :D

Ska i fortsättningen vara lite extra uppmärksam ifall något missljud uppstår, men det borde vara lugnt. Dessa bilar och motorer är ju kända för att vara stryktåliga.
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]