Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1045154
började med at tjag bytte motor från b230e -85 till en original b23e -84 med elhärva osv.
den gick bra men råkade koka lite lätt så jag bytte packning och alla insugspackningar till spridare mm..

kompet blev efter bytet av topp blev jämna 12.5 kilo i alla utom cyl 2 som har 13.6 kilo. är lite på gränsen, men tycker att det borde gå bra då den gamla motorn hade 11, 11, 14, 14 och fick jättefint och drog inte så mycket bränsle då. vart något allvarligt knas med den när jag körde tävling en dag på bana. därav bytet.

nya motorn har iaf haft problem att gå när den är kall. har kopplat kallstarten på knapp och när den börjar blöddra och man trycker in knappen så blir det värre. så antar att det spiller i för mycket bränsle.

har provat 3 olika styrtrycksventiler som alla fungerat bra i dom andra bilarna.
stift, kablar, rotor, lock och bränslefilter, alla som fungerat bra i andra bilar.
provat annan fördelare och tändlägen.

Även justerat co skruven när motorn är varm. man kan justera in den så det blir bra kall motorn. men då är stiften kritvit när den blir varm och den orkar inte gå.

bytte till slut hela enheten med bränslehuvud och spridare direkt från en bil som gått kanonbra. bra sprutbild på spridarna <

om man varmkör motorn några minuter och låter den stå 3-4 minuter. startar igen så spettar den på och går enligt mig mycket bättre än någon annan sån här motor jag kört. bottenvridet är bortom det jag kört innan. men den äter ju upp stiften på en vecka om man kör varje dag för den är så tjurig kall... enda saken jag har kvar att byta är bränslepumpen. men jag mätte trycket när den började och då var det bra. shimsade även återcirkulationen för högre/lägre tryck i systemet utan speciell skillnad. hördes att pumpen jobbade hårdare också.
Senast redigerad av 1 Frrla, redigerad totalt 0 gånger.
#1046173
Är det inte samma med kallstartventilen på E motorn som på andra som har kallstartventil, att den inte ska fungera förrän det är riktigt kallt. Typ -20° eller så. Vad menar du med att den "äter upp" stiften? Har du fel "värmetal"? Är dom svarta eller vita? Brunprickiga?

Mvh
Lennart
#1046272
Jo den är kopplad till styrboxen och den läcker inte. Var bara för att testa jag satte den på knappen.
Har provat 4 olika typer av stift. Alla blir svarta och blöta. När den är varm så blir dom ljus- bruna och fina. Men det syns att dom är svart i kanten pga uppvärmningen innan.
#1046273
Jo den är kopplad till styrboxen och den läcker inte. Var bara för att testa jag satte den på knappen.
Har provat 4 olika typer av stift. Alla blir svarta och blöta. När den är varm så blir dom ljus- bruna och fina. Men det syns att dom är svart i kanten pga uppvärmningen innan.
#1046274
Har ett felsökningsschema för Bosch CIS (Lambdasond), men bör stämma för övrigt. K-Jetronic heter ju Bosch CI (Continuous Injection) utomlands (USA i alla fall).
K-jet, CI Stroubleshooting.jpg
K-Jetronic (CIS)
K-jet, CI Stroubleshooting.jpg (178.86 KiB) Visad 584 gånger
Det "refereras" till Bosch rep.handbok för K-Jetronic, den finns säkert att hitta på nätet också

Mvh
Lennart
#1046366
har den på telefonen och kikat när jag skruvat med den. men inget faller riktigt in på mitt problem.. känns som jag provat nästan allt. :*O/

En sista utväg är kanske att man snålställer den lite så man får den att gå bra kall, och koppla ett vred på kallstartsventilen så man kan ställa volten eftersom den blir varmare?
#1046805
knäck?
ska annars ta och kolla returledningen ifall den är fri. för de har jag faktiskt missat att kolla på!

EDIT: var och kollade på en gammal motor idag och såg märkningen T på kammen. aldrig sett en sådan i verkligheten så började googla.
Ser nu att det skiljer sig på kammar i olika E-motorer från årtal till årtal ganska tätt. 79-80 H > 81-83 K > 84 A och 85-88 V-kam. kan det ha med något av mitt problem att göra? att insprutet kommer från sådan motor kanske? och i så fall bör man antagligen plocka över kammen också?
#1046816
jajjemensan. det skall kollas imorgon innan jag börjar jobba kl 11. hoppas jag hinner och inte sover för länge.
provade med tryckluft nu och de går genom ganska lätt. så tror inte det var problemet....

Nya frågan angående v-kammen kvarstår dock. Den öppnar 11.27/245 dur, och A-kam 10.5/260 Dur.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]