- tor 04 feb 2016, 19:41
#1045154
började med at tjag bytte motor från b230e -85 till en original b23e -84 med elhärva osv.
den gick bra men råkade koka lite lätt så jag bytte packning och alla insugspackningar till spridare mm..
kompet blev efter bytet av topp blev jämna 12.5 kilo i alla utom cyl 2 som har 13.6 kilo. är lite på gränsen, men tycker att det borde gå bra då den gamla motorn hade 11, 11, 14, 14 och fick jättefint och drog inte så mycket bränsle då. vart något allvarligt knas med den när jag körde tävling en dag på bana. därav bytet.
nya motorn har iaf haft problem att gå när den är kall. har kopplat kallstarten på knapp och när den börjar blöddra och man trycker in knappen så blir det värre. så antar att det spiller i för mycket bränsle.
har provat 3 olika styrtrycksventiler som alla fungerat bra i dom andra bilarna.
stift, kablar, rotor, lock och bränslefilter, alla som fungerat bra i andra bilar.
provat annan fördelare och tändlägen.
Även justerat co skruven när motorn är varm. man kan justera in den så det blir bra kall motorn. men då är stiften kritvit när den blir varm och den orkar inte gå.
bytte till slut hela enheten med bränslehuvud och spridare direkt från en bil som gått kanonbra. bra sprutbild på spridarna <
om man varmkör motorn några minuter och låter den stå 3-4 minuter. startar igen så spettar den på och går enligt mig mycket bättre än någon annan sån här motor jag kört. bottenvridet är bortom det jag kört innan. men den äter ju upp stiften på en vecka om man kör varje dag för den är så tjurig kall... enda saken jag har kvar att byta är bränslepumpen. men jag mätte trycket när den började och då var det bra. shimsade även återcirkulationen för högre/lägre tryck i systemet utan speciell skillnad. hördes att pumpen jobbade hårdare också.
den gick bra men råkade koka lite lätt så jag bytte packning och alla insugspackningar till spridare mm..
kompet blev efter bytet av topp blev jämna 12.5 kilo i alla utom cyl 2 som har 13.6 kilo. är lite på gränsen, men tycker att det borde gå bra då den gamla motorn hade 11, 11, 14, 14 och fick jättefint och drog inte så mycket bränsle då. vart något allvarligt knas med den när jag körde tävling en dag på bana. därav bytet.
nya motorn har iaf haft problem att gå när den är kall. har kopplat kallstarten på knapp och när den börjar blöddra och man trycker in knappen så blir det värre. så antar att det spiller i för mycket bränsle.
har provat 3 olika styrtrycksventiler som alla fungerat bra i dom andra bilarna.
stift, kablar, rotor, lock och bränslefilter, alla som fungerat bra i andra bilar.
provat annan fördelare och tändlägen.
Även justerat co skruven när motorn är varm. man kan justera in den så det blir bra kall motorn. men då är stiften kritvit när den blir varm och den orkar inte gå.
bytte till slut hela enheten med bränslehuvud och spridare direkt från en bil som gått kanonbra. bra sprutbild på spridarna <
om man varmkör motorn några minuter och låter den stå 3-4 minuter. startar igen så spettar den på och går enligt mig mycket bättre än någon annan sån här motor jag kört. bottenvridet är bortom det jag kört innan. men den äter ju upp stiften på en vecka om man kör varje dag för den är så tjurig kall... enda saken jag har kvar att byta är bränslepumpen. men jag mätte trycket när den började och då var det bra. shimsade även återcirkulationen för högre/lägre tryck i systemet utan speciell skillnad. hördes att pumpen jobbade hårdare också.
Senast redigerad av 1 Frrla, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8
Får by får withö åverdrive!
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8
Får by får withö åverdrive!