Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1023832
Tjenare! Jag har som sagt ett problem med min 240 som går taskigt på låga varv.
Motorn är en b23e alltså en K-jetronic. Vad som händer är att den är till en början svår att få upp i varv, man får pumpa på gasen i lite olika lägen innan den stiger upp i varv. Men då den väl går upp i varv så går den ganska felfritt vad jag tycker iallafall.

Motorn är svårare att få upp i varv desto kallare motorn är och än om motorn är 100% genomvarm så blöddrar den på full gas (den går inte ens upp i varv om man inte låg på typ 3000+ rpm innan). Den är också mer svårstartad desto varmare motorn är om det hjälper.
Har kollat CO-halten och den ligger på 6-7 vid tomgång och 8-9 vid förhöjd tomgång vilket gör mig suspekt på om den får för mycket bränsle, dock så finns det ett ganska stort läckage i främre ljuddämparen samt att det inte är 100% tätt i grenrörspackningen så frågan är om det ställer till CO mätningen?

Har haft lös damasken under insuget och plattan till luftmassemätaren är hel och glider fint. Bränslepumpsrelät verkar vara borttagen? tror att bränslepumpen är kopplar direkt på tändningen om det kan vara ett problem.

Så frågan är om det är tändningsfel eller luft/bränslefel?
Tack på förhand om ni har några ideér!
#1023854
frasse4 skrev:Som vanligt med K-jet kolla tjuvluft först...
Har kollat tjuvluft runt insuget och spridarna så är ganska säker på att den inte drar där nånstans, har också kollat alla slang-anslutningar till insuget och de sitter på plats. Märker man med startgas om oringarna på spridarna är dåliga eller kan det krävas det minimala?
#1023933
låter som styrtrycksventilen inte håller emot som den ska. haft samma problem på 2 av mina och då var dessa felande. kom lite smygande först och sen vipps så ville den inte gå alls, nästan som du beskriver.

luft-läckage är aldrig bra och ställer till med allt möjligt så kolla det är aldrig fel. men den skulle normalt sett gå snålt om de läcker i på insugssidan
#1023941
Svarar inget om K-jet, Frrla får ta den delen....
Men angående CO och avgasläckage så får du ju lägre CO om avgasystemet läcker, luft kan dras in där så det blir lögre CO än vad det egentligen är.
#1024110
Frrla skrev:låter som styrtrycksventilen inte håller emot som den ska. haft samma problem på 2 av mina och då var dessa felande. kom lite smygande först och sen vipps så ville den inte gå alls, nästan som du beskriver.

luft-läckage är aldrig bra och ställer till med allt möjligt så kolla det är aldrig fel. men den skulle normalt sett gå snålt om de läcker i på insugssidan
Tack det ska jag kolla! Ska bilen gå dåligare/ändra sig i varv om man drar ur kontakten till den? Samt ska det vara spänning till den när tändningen är på eller bara då motorn går? Har inte arbetat så mycket med b23 överlag så är lite orutinerad :)
Amarace skrev:Svarar inget om K-jet, Frrla får ta den delen....
Men angående CO och avgasläckage så får du ju lägre CO om avgasystemet läcker, luft kan dras in där så det blir lögre CO än vad det egentligen är.
Okej tack ska du ha! Då vart man en kunskap rikare :)

EDIT: Verkar som jag blandade ihop styrtryckventilen med luftsliden som sitter på toppen, vart sitter styrtryckventilen för att vara mer exakt?
#1024201
Den sitter till vänster i bild precis bakom det gråa staget Bild

om du har en liten skruvmejsel eller lite tjockare ståltråd kan du göra ett verktyg där du kan trycka ner och hålla emot tallriken med ett lätt tryck (motorn igång), i själva co-justeringshålet, och se om den går bättre då. styrtrycksventilen skall ju hålla emot denna så den inte lyfter så lätt. Bild


fick i nödfall en gång ta en längre skruv och tynga ner tallriken som sitter bakom den stora bälgen med 3 hjulmuttrar.
#1024558
Bränslepumpsrelät sitter kvar nu när jag letat upp det men de förra ägarna verkar ha kopplat förbi relät och direkt på pumpen? Enligt elschema så styr ju bränslepumpsrelät styrtrycksventilen samt tillsatsluftsliden, blir att skaffa nytt relä och koppla om till att börja med tror jag.
#1024745
min gamla 230e som jag dumt nog gjorde mig av med hade inget sådant relä. utan kopplade in ett eget i efterhand som inte hade något med dom fuktionerna du pratar om att göra. den gick endå jättebra. kanske lite snålt när den va kall.
hade också kallstartsventilen kopplad på knapp så man chokade lite med den i början gick den fint sen.

sitter bimetallfjädrar innuti dom som värms upp med el. slutar det fungera kan uppvärmningsprosessen bli lite på efterkälken. men inget man egentligen märker av speciellt väl, eftersom grejerna endå värms upp av motorn.
vet flera stycken andra som kört utan elen till dem utan bekymmer.
jag har te x tagit bort elen till min styrtrycksventil på den jag trimmat, eftersom den stör uppvärmningsprosessen och stryper bränslet lite för snabbt annars. kan blivigt något litet fel med den också, eftersom jag gjorde om den till ställbar. vet inte säkert om den saken men så är det iaf.

Så jag skulle inte tro att du har ditt grundfel där.
har du provat hålla emot armen och se om den går att varva ut och gå bättre?

Sen undrar jag om du köpte den med felet eller om det blivigt under tiden? har den stått länge? jag hoppas också att du sett över tänddelar osv att det är i sin ordning.

för annars ska du börja misstänka läckande spridare eller upphakat systemtryck.
#1028551
Ursäkta den sega responsen, men bilen är ju nån hop-plockad sak. Karossen är tydligen från en äkta B21ET bil men motorn verkar bytt till en k-jet som sagt, så elsystemet måste ju också vara från en B21ET? Med tanke på att jag har bränslepumpsrelä?

Jag kanske är helt ut och cyklar nu men vi ska se vad som händer med nytt relä.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]