- ons 25 nov 2015, 17:08
#1023832
Tjenare! Jag har som sagt ett problem med min 240 som går taskigt på låga varv.
Motorn är en b23e alltså en K-jetronic. Vad som händer är att den är till en början svår att få upp i varv, man får pumpa på gasen i lite olika lägen innan den stiger upp i varv. Men då den väl går upp i varv så går den ganska felfritt vad jag tycker iallafall.
Motorn är svårare att få upp i varv desto kallare motorn är och än om motorn är 100% genomvarm så blöddrar den på full gas (den går inte ens upp i varv om man inte låg på typ 3000+ rpm innan). Den är också mer svårstartad desto varmare motorn är om det hjälper.
Har kollat CO-halten och den ligger på 6-7 vid tomgång och 8-9 vid förhöjd tomgång vilket gör mig suspekt på om den får för mycket bränsle, dock så finns det ett ganska stort läckage i främre ljuddämparen samt att det inte är 100% tätt i grenrörspackningen så frågan är om det ställer till CO mätningen?
Har haft lös damasken under insuget och plattan till luftmassemätaren är hel och glider fint. Bränslepumpsrelät verkar vara borttagen? tror att bränslepumpen är kopplar direkt på tändningen om det kan vara ett problem.
Så frågan är om det är tändningsfel eller luft/bränslefel?
Tack på förhand om ni har några ideér!
Motorn är en b23e alltså en K-jetronic. Vad som händer är att den är till en början svår att få upp i varv, man får pumpa på gasen i lite olika lägen innan den stiger upp i varv. Men då den väl går upp i varv så går den ganska felfritt vad jag tycker iallafall.
Motorn är svårare att få upp i varv desto kallare motorn är och än om motorn är 100% genomvarm så blöddrar den på full gas (den går inte ens upp i varv om man inte låg på typ 3000+ rpm innan). Den är också mer svårstartad desto varmare motorn är om det hjälper.
Har kollat CO-halten och den ligger på 6-7 vid tomgång och 8-9 vid förhöjd tomgång vilket gör mig suspekt på om den får för mycket bränsle, dock så finns det ett ganska stort läckage i främre ljuddämparen samt att det inte är 100% tätt i grenrörspackningen så frågan är om det ställer till CO mätningen?
Har haft lös damasken under insuget och plattan till luftmassemätaren är hel och glider fint. Bränslepumpsrelät verkar vara borttagen? tror att bränslepumpen är kopplar direkt på tändningen om det kan vara ett problem.
Så frågan är om det är tändningsfel eller luft/bränslefel?
Tack på förhand om ni har några ideér!