Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1561022
Lucif3r skrev: tis 14 nov 2023, 02:51
leiwi skrev:Den enda gång man behöver ladda mjukvara är om man har en "självparkerande bil" och byter från 16 eller 17 tums hjul till 20 tum eller större
Hm.... Finns det någon vettig teknisk anledning till detta?
Hade samma undring. Oavsett om jag kört 16,17,18,19, eller som nu 20 tum har jag ju valt profil så däcken har samma rullomkrets.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1561024
Jag vet inte varför men dottern hade en bil med "självparkering " och monterade 20 tums hjul då slutade "självparkering "att fungera och var tvungen att åka in och få ny programvara , jag har letat efter kvittot med numret på mjukvaran med det har försvunnit
#1561029
Om man ändrar hjulens omkrets kan jag förstå det. för då lär hjulrotationen inte ha samma förhållande till parkeringssensorernas delta-värden eller om man ändrar ET med nya fälgarna .

Men om man ser till att ändra profilen så omkretsen är oförändrad kan jag inte se någon vettig anledning
Användarvisningsbild
av leiwi
#1561035
VolvoB20 skrev:Om man ändrar hjulens omkrets kan jag förstå det. för då lär hjulrotationen inte ha samma förhållande till parkeringssensorernas delta-värden eller om man ändrar ET med nya fälgarna .


Men om man ser till att ändra profilen så omkretsen är oförändrad kan jag inte se någon vettig anledning
Jag förstår vad du menar men det vore ju konstigt om man gjort en programvara för ändamålet om den inte behövs
#1561079
leiwi skrev:men det vore ju konstigt om man gjort en programvara för ändamålet om den inte behövs
Njaaaaaaaaaaaaaa.......... Det vetefan om jag håller med om :P Utvecklingen av den andra programvaran kostade kanske 2-3h i arbetstid(ett par ändrade parametrar från orginalprogramvaran), som dom sen kan packa på slutkunden för 10x kostnaden hur många gånger som helst. Ren och skär "pengaskrivmaskin" :-D

Men det vore helt klart intressant att få reda på den tekniska delen i det hela... Hur vet bilen ens om att man bytt hjul? Varför vet den det? Varför kan den inte då likagärna auto-kalibrera sig? Vad är den EGENTLIGA anledningen till krav på ny mjukvara? Jo, pengar förståss ;-)

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]