Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JE Jr
#1238736
MartinS skrev:Backkamera och eluppvärmd framruta är självklara val för mig.
Just eluppvärmd framruta är lite av en vattendelare om man gillar det och inte tycker trådarna irriterar, eller som jag, störs av det. Jag skulle inte välja elruta faktiskt. Om du funderar på det så försök låna en bil och kör lite innan, gärna i fuktig väderlek och mörker.
av KeeM
#1238769
W.A.P.E. skrev:
KeeM skrev:Jag var in i bygg din volvo och så ploppade det upp en chat. Så jag passade på att fråga om v40 och classic. De bekräftade att man inte kan beställa specialbyggda v40. Men att det "bör" komma en classic. Brukar de ha beställningsstopp innan Classic?
Ja om modellårets bilar är "slut" så kan det bli ett litet glapp innan nästa årsmodell,
Frågan är om Classic blir nåt bättre än vad V60 blev.
"Brukar" classic bli bättre än modellåret innan?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1238774
KeeM skrev:
W.A.P.E. skrev:
KeeM skrev:Jag var in i bygg din volvo och så ploppade det upp en chat. Så jag passade på att fråga om v40 och classic. De bekräftade att man inte kan beställa specialbyggda v40. Men att det "bör" komma en classic. Brukar de ha beställningsstopp innan Classic?
Ja om modellårets bilar är "slut" så kan det bli ett litet glapp innan nästa årsmodell,
Frågan är om Classic blir nåt bättre än vad V60 blev.
"Brukar" classic bli bättre än modellåret innan?
Ja generellt, de stora bilarna blev det men de är absolut inte fullmatade med utrustning längre och börjar på Kinetic-nivå. V60 floppade som Classic som nån skrev.
Ofta innebär det en minskning av motorer, utrustning och tillbehör samt omgjorda paket.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1238799
W.A.P.E. skrev:Ja generellt, de stora bilarna blev det men de är absolut inte fullmatade med utrustning längre och börjar på Kinetic-nivå. V60 floppade som Classic som nån skrev.
Ofta innebär det en minskning av motorer, utrustning och tillbehör samt omgjorda paket.
Jag vill även påpeka att det inte alls är lika säkert det blir "bättre" deal med modellpaket med Volvos äldre bilar.
När jag köpte min var säljaren lite överdrivet tydlig med värdeminskning. Sen visade det sig istället att Volvo höjde priserna på en hel del ingående delar samt paket nästkommande år.

Eftersom Volvo vill gå mot att vara premiummärke tror jag att andelen "bra tillfällen" kommer minska.
Tyvärr. Då jag gärna hade köpt nytt om 3-4 år igen :)
av KeeM
#1239072
Vad tror vi om Diesel? V40 och CC verkar ha Euro 6. Är det dumt att köpa en sån nu när de pratar om miljözoner?

Hittade en demobil som gått 880 mil med samma tillval fast intellisafe assist. Samt R-design istället. och en D3 för 290k. Jag är lite kluven om det är bättre att köpa en ny eller en begagnad med större motor även fast det är Diesel.

Hur hade ni resonerat?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1239074
KeeM skrev:Vad tror vi om Diesel? V40 och CC verkar ha Euro 6. Är det dumt att köpa en sån nu när de pratar om miljözoner?

Hittade en demobil som gått 880 mil med samma tillval fast intellisafe assist. Samt R-design istället. och en D3 för 290k. Jag är lite kluven om det är bättre att köpa en ny eller en begagnad med större motor även fast det är Diesel.

Hur hade ni resonerat?
Det är helt olika karaktärer på bensin- och dieselmotorer.
Hur långt kör du varje år? Långa/korta sträckor? En diesel mår bäst av att få sträcka ut, inte 3 km hit och 6 km dit...
R-design på V40 ser riktigt bra ut, jag funderade på en sådan (D3 aut) innan jag köpte min V60.

Beställer du en en diesel idag är det inte säkert att du får den innan skattejusteringen i sommar. På det hela är det ju oftast inga stora pengar i sammanhanget, men ändå...
Åk och provkör är mitt tips! Och länka gärna bilen i tråden, så vi får tycka till 8)
av KeeM
#1239078
Dieseln är en begagnad bil så den justeras väl inte?

Jag pendlar till 20 mil tur/retur 1-2 gånger i veckan. Till Stockholm. Så den blir ju motionerad. Det var främst pratet om dieselförbud som vi kollade på bensinare, men efter att ha läst på lite mer verkar de mer syfta på dem som inte klarar euro 6.
av KeeM
#1239208
Det blev en V40 CC D2 Automat Business Advanced. Metallic. 350 Mil.
Parkeringssensor fram/bak
Panoramaglastak fast
Navigation
Förarstol elmanövrerad
Aluhjul Metallah 18"
Intellisafe Pro V40/V40CC
Klimatpaket VOC V40/V40CC
Lastpaket V40/V40 CC
Vinterdäck dubb Alufälg
Stänksskydd fram/bak

267kkr.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1239286
KeeM skrev:Det blev en V40 CC D2 Automat Business Advanced. Metallic. 350 Mil.
Parkeringssensor fram/bak
Panoramaglastak fast
Navigation
Förarstol elmanövrerad
Aluhjul Metallah 18"
Intellisafe Pro V40/V40CC
Klimatpaket VOC V40/V40CC
Lastpaket V40/V40 CC
Vinterdäck dubb Alufälg
Stänksskydd fram/bak

267kkr.
Grattis!
Glöm inte att visa en bild på bilen :-)-)

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]