Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233311
Tjenare! Radion i våran V40 -13 är riktigt kass, brusar och tappar sändning hela tiden.
För ett tag sedan så lackades bilen om, och då togs bakre stötfångare av. Därav misstänker vi att antenen i stötdämparen inte är inkopplad.
Är detta något man kan lösa själv tror ni? Och hur kommer man åt antenen enklast?
//Jonathan
Senast redigerad av 1 jonathan0101, redigerad totalt 0 gånger.
#1233324
Jag tror du har lite fel benämning på detaljerna. Se här:
Bildexempel på stötdämpare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025915/

Bildexempel på stötfångare: https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6tf%C3%A5ngare

Eftersom en antenn bör sitta längst ut, egentligen utanför bilens kaross så är det tämligen olämpligt att sätta den i stötdämparna. Dom i sin tur sitter "under" bilen, bredvid hjulen.

Bara en fundering, i min V70 -08 sitter antennen i en av dom bakre sidorutorna. Ser ut som värmetrådar. Har du kollat där? (Det är "godkänt" att ha det så då radiovågor går igenom glas ganska lätt. Men dom har svårighet att gå igenom stålplåt)
#1233360
Det sitter ju naturligtvis någon sorts skarvkontakt någonstans som övergår i en kabel fram till radion. Jag har inte behövt kolla detta, men jag har ett svagt minne av att det var en tråd om detta här på forumet för kanske något år sedan.

Nu vet inte jag hur anslutningen till radion ser ut, men om du kan lokalisera den på radion eller dess skarvblock med alla kablar, så fäst en vanlig elkabel där och häng någon meter utanför fönstret i framrutan. Jag antar att det finns någon sorts ISO-kabel där man kan koppla in sig? Får du bättre ljud då så har du konstaterat (du vet) att det är något fel på den befintliga antennen. Då behöver du inte "jobba i blindo" med att riva ner och byta detaljer som kanske var hela. För att hitta lättare i ISO-kontakten och rätt anslutning, antennkabeln bör vara skärmad när den går inne i bilen, "typ coaxialkabel". Det skall hålla ute alla störningar i en bil. Det behöver du inte tänka på i ditt experiment, utan det är bara för att hitta var antennkabeln är ansluten.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...