Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av r4ptor
#1232734
Jag har nyligen blivit en bilägare så ni får ursäkta mig ifall jag verkar helt idiotisk, mina bilkunskaper är i lägre graden om knappt några :)

Vad jag köpte var en volvo v40 ifrån en volvo handlare, 2017 modell som enbart har gått 1000mil, tidigare används som tjänstebil.
Vid provkörningen så tyckte jag att bilen drog lite åt höger, något jag påpekade innan köpet, dock så trodde vi att det berodde på väggarnas lutning (vägarna vid bilhandlaren lutande rätt rejält kan jag lova).

Efter att ha kört nu lite över 100mil så kande jag inte ignorera att den drar åt sidan så jag bad om en hjulinställning från Bilia (gick på garanti så det var bara att göra ;)) och det visade sig att det vara ganska mycket fel på framförallt toe.
Efter justeringen vart bilen stabilare i svängarna och gick rackare på vägarna men jag tycker fortfarande att bilen drar något åt höger, framförallt i lägre hastigheter upp till 70, dock inte lika mycket som förut samt att vänstersvängarna känns trögare än höger, ratten är några millimeter sned också.

Jag frågade mekanikern innan jag åkte ifrån verkstaden varför värden för caster och camber skilde sig så mycket mellan framhjulen. Tydligen kunde de inte justera mer och jag måste byta länkarm om jag vill få bättre bättre värden på cambern (de sänkte värdet med enbart 0,01 så den hamna precis inom rekommendationerna). Dock har castervinkeln fortfarande samma värde så de verkar inte ha rört den alls.

Är verkligen ett byte av länkarmen det enda sättet att fixa cambern eller har Bilia gjort ett dåligt jobb?
Skulle det kunna vara något annat så som gör att bilen drar åt höger som jag beskrev ovan? t.ex. böjd ram, eller något mer allvarligt som jag ska be mekanikern kolla på?
Tycker att en bil på 1år borde gå rakt som ett spjut så jag kanske ät lite pettig :P dock min första egna bil och vill att den ska vara perfekt :D
Senast redigerad av 1 r4ptor, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Dex
#1232743
Du är inte alls petig bilen är ju nästan ny.(jag hade upphävt köpet om de inte fixar det meddetsamma)
Om däcken blivit snedslitna framme pga Toe in och camber fel så kommer det fortfarande dra snett efter inställning.
Så gör man en sådan inställning så borde man sätta de sneda framdäcken bak och de rak slitna bakdäcken fram.
Då ska inte bilen dra varken åt höger eller vänster om vägen är rak.
Det du kan prova är att köra upp i 80-90km/h och hålla lite "löst i ratten" och bromsa lite hårt och kontrollera om bilen drar åt något håll.
Gör den det så ligger nog bromsarna på också på något hjul och inte släpper riktigt.
Hade aldrig accepterat något sådant inte ens på en gammal bil från 2002. :)
Om ratten är lite sned så kan de väl flytta den ett steg på splince:n på rattstången.(Jag accepterar aldrig något sådant)
Får de inte ordning på det kan man ju undra om något blivit snett i framvagnen.(ex kört på någon trottarkant i hög hastighet)
av r4ptor
#1232749
Dex skrev:Om däcken blivit snedslitna framme pga Toe in och camber fel så kommer det fortfarande dra snett efter inställning.
Så gör man en sådan inställning så borde man sätta de sneda framdäcken bak och de rak slitna bakdäcken fram.
Jag fick med ett par nya vinterhjul som monterades när jag hämtade bilen så jag tror inte det kan vara det.
Dex skrev:Det du kan prova är att köra upp i 80-90km/h och hålla lite "löst i ratten" och bromsa lite hårt och kontrollera om bilen drar åt något håll.
Gör den det så ligger nog bromsarna på också på något hjul och inte släpper riktigt.
Skall pröva detta när jag åker hem imorgon, men jag har inte märkt något sådan hittils.
Dex skrev:Hade aldrig accepterat något sådant inte ens på en gammal bil från 2002. :)
Inte bara jag som är pettig, det är bra ;)
Dex skrev:Om ratten är lite sned så kan de väl flytta den ett steg på splince:n på rattstången.(Jag accepterar aldrig något sådant)
Precis, tror detta är det enklaste att fixa.
Dex skrev:Får de inte ordning på det kan man ju undra om något blivit snett i framvagnen.(ex kört på någon trottarkant i hög hastighet)
Tittar man på hjulinställningen innan justeringen så kan man tro att något sånt eftersom enbart camber höger fram var ordentligt sned. Men borde inte caster vara identiska på båda sidor? annars så har höger fram väldigt säkert fått sig en smäll och blivit sned.
Kan en mekaniker kolla om framvagnen har blivit snett och går det att fixa?
Användarvisningsbild
av Dex
#1232757
r4ptor egentligen är det inte ditt problem att leta upp felet på bilen utan verkstaden.
Den ska vara perfekt.
De kan byta hela framvagnspartiet om de vill det är ju faktiskt upp till dem.
Alla mina bilar går spikrakt även vid kraftig inbromsning.
Då ska ju din vara lika bra.
Visst vi som kunder kan tipsa verkstaden vad som är fel men i slutändan är de de som ska lösa problemet.
Kanske förra ägaren har "misshandlat" bilen lite. :shock:
Användarvisningsbild
av SebSE
#1232775
Även jag har problem med att bilen drar lite till höger.

Bilia har gjort en hjulinställning vid service men vägrar låta det gå på garantin.

Så summa summarum får jag bråka med dem och hålla med de som säger att som privatperson är Bilia riktigt dåliga att köpa bil av.
Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]