- ons 14 feb 2018, 21:19
#1232734
Jag har nyligen blivit en bilägare så ni får ursäkta mig ifall jag verkar helt idiotisk, mina bilkunskaper är i lägre graden om knappt några :)
Vad jag köpte var en volvo v40 ifrån en volvo handlare, 2017 modell som enbart har gått 1000mil, tidigare används som tjänstebil.
Vid provkörningen så tyckte jag att bilen drog lite åt höger, något jag påpekade innan köpet, dock så trodde vi att det berodde på väggarnas lutning (vägarna vid bilhandlaren lutande rätt rejält kan jag lova).
Efter att ha kört nu lite över 100mil så kande jag inte ignorera att den drar åt sidan så jag bad om en hjulinställning från Bilia (gick på garanti så det var bara att göra ;)) och det visade sig att det vara ganska mycket fel på framförallt toe.
Efter justeringen vart bilen stabilare i svängarna och gick rackare på vägarna men jag tycker fortfarande att bilen drar något åt höger, framförallt i lägre hastigheter upp till 70, dock inte lika mycket som förut samt att vänstersvängarna känns trögare än höger, ratten är några millimeter sned också.
Jag frågade mekanikern innan jag åkte ifrån verkstaden varför värden för caster och camber skilde sig så mycket mellan framhjulen. Tydligen kunde de inte justera mer och jag måste byta länkarm om jag vill få bättre bättre värden på cambern (de sänkte värdet med enbart 0,01 så den hamna precis inom rekommendationerna). Dock har castervinkeln fortfarande samma värde så de verkar inte ha rört den alls.
Är verkligen ett byte av länkarmen det enda sättet att fixa cambern eller har Bilia gjort ett dåligt jobb?
Skulle det kunna vara något annat så som gör att bilen drar åt höger som jag beskrev ovan? t.ex. böjd ram, eller något mer allvarligt som jag ska be mekanikern kolla på?
Tycker att en bil på 1år borde gå rakt som ett spjut så jag kanske ät lite pettig dock min första egna bil och vill att den ska vara perfekt :D
Vad jag köpte var en volvo v40 ifrån en volvo handlare, 2017 modell som enbart har gått 1000mil, tidigare används som tjänstebil.
Vid provkörningen så tyckte jag att bilen drog lite åt höger, något jag påpekade innan köpet, dock så trodde vi att det berodde på väggarnas lutning (vägarna vid bilhandlaren lutande rätt rejält kan jag lova).
Efter att ha kört nu lite över 100mil så kande jag inte ignorera att den drar åt sidan så jag bad om en hjulinställning från Bilia (gick på garanti så det var bara att göra ;)) och det visade sig att det vara ganska mycket fel på framförallt toe.
Efter justeringen vart bilen stabilare i svängarna och gick rackare på vägarna men jag tycker fortfarande att bilen drar något åt höger, framförallt i lägre hastigheter upp till 70, dock inte lika mycket som förut samt att vänstersvängarna känns trögare än höger, ratten är några millimeter sned också.
Jag frågade mekanikern innan jag åkte ifrån verkstaden varför värden för caster och camber skilde sig så mycket mellan framhjulen. Tydligen kunde de inte justera mer och jag måste byta länkarm om jag vill få bättre bättre värden på cambern (de sänkte värdet med enbart 0,01 så den hamna precis inom rekommendationerna). Dock har castervinkeln fortfarande samma värde så de verkar inte ha rört den alls.
Är verkligen ett byte av länkarmen det enda sättet att fixa cambern eller har Bilia gjort ett dåligt jobb?
Skulle det kunna vara något annat så som gör att bilen drar åt höger som jag beskrev ovan? t.ex. böjd ram, eller något mer allvarligt som jag ska be mekanikern kolla på?
Tycker att en bil på 1år borde gå rakt som ett spjut så jag kanske ät lite pettig dock min första egna bil och vill att den ska vara perfekt :D
Senast redigerad av 1 r4ptor, redigerad totalt 0 gånger.