Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ibrason
#1232605
Hejsan,

Kommer bli tvungen att ha en lånebil i form av en V40 den helgen jag ska upp och åka skidor. Kommer därför troligen inte ha takräcken som passar den bilen.

Nu till min fråga är de någon som har kört sina skidor i en V40? Visst har inte V40 någon genomlastningslucka? Skidorna är 191 cm långa.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1232607
Hej

Har en V40, men har inte kört skidor i den. Den har inte heller någon genomlastningslucka.
av Ibrason
#1232615
SvenB skrev:Hej

Har en V40, men har inte kört skidor i den. Den har inte heller någon genomlastningslucka.
Okej, antar att sätesdelningen är 60/40 då? Går att fälla någon av delarna så man får in skidorna, antar att de får sticka fram och ligga mot armstödet?
Du har inte möjlighet att mäta och se hur långt in i kupén 191cm hamnar?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1232619
Nu har jag varit och mätt, men vi tar det från början. Det är 40/60, det stämmer men 40 delen är den som är bakom föraren. Med andra ord kan du bara ha en baksätespassagerare om du skall ha skidor inne i bilen. Dessutom är V40 ingen "riktig" kombi. Du kan inte exempelvis inte fälla upp bakre sittdynan, vilket gör att bakre ryggstödet inte hamnar plant. Det betyder att eventuella skidor kommer peka uppåt i luften mellan framsätespassageraren och föraren. Och så till sist. 1.91 hamnar mellan förare och framsätespassagerare, dock inte på armstödet utan i överarmshöjd ganska jäms med framåt. Takräcke är nog att rekommendera.
av Ibrason
#1232631
SvenB skrev:Nu har jag varit och mätt, men vi tar det från början. Det är 40/60, det stämmer men 40 delen är den som är bakom föraren. Med andra ord kan du bara ha en baksätespassagerare om du skall ha skidor inne i bilen. Dessutom är V40 ingen "riktig" kombi. Du kan inte exempelvis inte fälla upp bakre sittdynan, vilket gör att bakre ryggstödet inte hamnar plant. Det betyder att eventuella skidor kommer peka uppåt i luften mellan framsätespassageraren och föraren. Och så till sist. 1.91 hamnar mellan förare och framsätespassagerare, dock inte på armstödet utan i överarmshöjd ganska jäms med framåt. Takräcke är nog att rekommendera.
Låter som att det är säkrast med takräcke, ja. Får testa det jag har alternativt försöka låna ett.

Tack för hjälpen!
Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]