Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232233
Hej.

Jag köpte min v40 my16 i april 2017, och min tid med denna bil har kantats av en hel del problem. Första månaderna var det lugnt sen i höstas lade motorvärmaren av, och har hänt nån gång att displayerna i bilen har släkts under färd för att sedan tändas upp nån sekund senare.
Fick även det berömda problemet med dörrlåsen nu under vintern. Och idag när jag skulle åka iväg så kallades belysningen stod "strålkastarsystem ur funktion" eller nått i den stilen. Startade om bilen och då var det lugnt med det. Men då gungerade inte infotainment systemet istället, inga knappar, varken byte av kanal, menyer eller tex nav funkade. Detta var åtgärdat efter ytterligare en omstart. Men bara så trött på alla fel med denna bil. Nån annan som känner såhär?
#1232717
Stander skrev:Hej.

Jag köpte min v40 my16 i april 2017, och min tid med denna bil har kantats av en hel del problem. Första månaderna var det lugnt sen i höstas lade motorvärmaren av, och har hänt nån gång att displayerna i bilen har släkts under färd för att sedan tändas upp nån sekund senare.
Fick även det berömda problemet med dörrlåsen nu under vintern. Och idag när jag skulle åka iväg så kallades belysningen stod "strålkastarsystem ur funktion" eller nått i den stilen. Startade om bilen och då var det lugnt med det. Men då gungerade inte infotainment systemet istället, inga knappar, varken byte av kanal, menyer eller tex nav funkade. Detta var åtgärdat efter ytterligare en omstart. Men bara så trött på alla fel med denna bil. Nån annan som känner såhär?
Förstår inte varför du inte åtgärdar fabriks felen på den nya bilen?
Vi har ju garanti 24 månader på alla Volvo.
Ibland även längre om det varit uppenbara problem med vissa komponenter på en speciell modell.
Även Audi,BMW och Mercedes har vissa komponent problem med sina bilar.
Ex skakningar i motor AUDI och BMW, Kamkedjeproblem m.m. det är inte så kul det heller.
#1233137
Motorvärmaren har verkstaden fixat för ett tag sen. Låsen måste dock krångla när man åker in med den för att dom skall godkänna det, och dom krånglar bara vid låga temperaturer. Och verkstaden har bara öppet dom tiderna jag jobbar, och har firmabil på dagarna, så svårt att få dit bilen när felet uppstår.

Men var mest irriterad när jag starta denna tråden då det hade varit flera småsaker som strulat på bara några dagar, och hade precis hämtat den från service dagen innan.

Bilen är dock uttagen maj 2015 så nybilsgarantin är ju borta, men som tur var är det en sån Volvo selekt bil, så har ju förlängd garanti :)

Men just nu är jag nöjd med bilen, vart i kontakt med min verkstad och skall åka dit direkt nästa gång nått strular med instrument eller multimedia systemet, men en gång är ingen gång, så avvaktar lite :)
#1233388
Stander skrev:MLåsen måste dock krångla när man åker in med den för att dom skall godkänna det, och dom krånglar bara vid låga temperaturer. Och verkstaden har bara öppet dom tiderna jag jobbar, och har firmabil på dagarna, så svårt att få dit bilen när felet uppstår.
Det tycker jag låter som oprofessionellt bemötande från verkstaden. Naturligtvis ska de åtgärda ett fel som täcks av garantin även om det inte visar sig precis när man lämnar in bilen.

Och även om nybilsgarantin är borta så har du rätt att reklamera upp till 3 år. Låsen ska fungera även när det är kallt, även på en 3 år gammal bil. På dem, bara.
#1233408
Min CC från MY16 har fungerat klanderfritt... :oops: eller kanske inte riktigt...

Packboxarna på båda sidor vevaxeln har behövts bytas pga två olika oljeläckage. Nytt tankrör har monterats pga problem att tanka. Svänghjulet har bytts i förebyggande syfte då det funnits problem med vissa av dom. Förutom det har det varit en del mindre fel som knirranden och knakanden samt saknade tätningar från fabrik.

Däremot har verkstaden skött det helt okej, inga problem att få saker åtgärdade och naturligtvis fri lånebil inkl. bränsle vid alla tillfällena.

Över lag är jag dock nöjd med bilen så här långt (borde jag verkligen det?). 26 månader och 7500mil.
#1233454
Jag har också haft/har en hel del problem med min MY16. 26 månader 4500 mil
Men till skillnad mot MartinS, har verkstaden inte åtgärdat en enda punkt.

* Förarbältet fransade upp sig på en ca 10cm lång sträcka på båda kanterna efter 6 månader*
Verkstadschefen tittade på det, tog lite bilder och återkom ca 1 dag senare.
Han hade då pratat med sina tekniker och ingen hade sett det tidigare och då fanns inte problemet. <-- Hans exakta ord
När jag frågade hur jag skulle fixa det, då jag tyckte det såg för jävligt ut, sa han ordagrant.
"Klipp till det innan du lämnar tillbaka bilen, ingen kommer se det"

*Man får slänga igen bagageluckan med kraft, annars stängs den inte ordentligt.
Detta var inte heller ett fel utan en "feature"

*Samma fel med bakdörrarna som ovanstående, man får stänga dom med ett bestämt kast.
Detta gick inte heller att åtgärda, för då skulle tydligen passformen på dörrarna bli fel.

*Har även problem med att tanka, tankhandtaget slår ifrån direkt på "auto"*. Detta gäller på alla mackar och även utomlands.
Påpekade att jag tror det är tankröret det är fel på, fick svar om att det inte fanns någon felkod i bilen, eller att någon hört något om det tidigare...

*Skrammel från b-stolpe förarsida, samt båda dörrpanelerna fram.*
Skramlet kommer vid 110+km/h, men de körde på gatan utanför i 50 och hörde inget...

*Efter 25 månader blev problemen med låsen till bakdörrarna för irriterande(tråden om bakdörrarna), men mötes bara av kalla handen, då garantin gått ut.


Så i somras kom jag helt enkelt till insikt att det inte vill åtgärda något på bilen, hade jag köpt bilen hade jag för längesedan skjutit en säkring och blivit galen.
Men nu är det en leasingbil från Bila och vill dom inte åtgärda fel, så fine. Jag har lagt alldeles för mycket tid, på all skit nu.

Man får se om detta kommer påverka mitt val av bil och märke när jag byter i december....

Bilia Sisjön pratar jag om
#1233506
john.h skrev:Jag har också haft/har en hel del problem med min MY16. 26 månader 4500 mil
Men till skillnad mot MartinS, har verkstaden inte åtgärdat en enda punkt.

* Förarbältet fransade upp sig på en ca 10cm lång sträcka på båda kanterna efter 6 månader*
Verkstadschefen tittade på det, tog lite bilder och återkom ca 1 dag senare.
Han hade då pratat med sina tekniker och ingen hade sett det tidigare och då fanns inte problemet. <-- Hans exakta ord
När jag frågade hur jag skulle fixa det, då jag tyckte det såg för jävligt ut, sa han ordagrant.
"Klipp till det innan du lämnar tillbaka bilen, ingen kommer se det"

*Man får slänga igen bagageluckan med kraft, annars stängs den inte ordentligt.
Detta var inte heller ett fel utan en "feature"

*Samma fel med bakdörrarna som ovanstående, man får stänga dom med ett bestämt kast.
Detta gick inte heller att åtgärda, för då skulle tydligen passformen på dörrarna bli fel.

*Har även problem med att tanka, tankhandtaget slår ifrån direkt på "auto"*. Detta gäller på alla mackar och även utomlands.
Påpekade att jag tror det är tankröret det är fel på, fick svar om att det inte fanns någon felkod i bilen, eller att någon hört något om det tidigare...

*Skrammel från b-stolpe förarsida, samt båda dörrpanelerna fram.*
Skramlet kommer vid 110+km/h, men de körde på gatan utanför i 50 och hörde inget...

*Efter 25 månader blev problemen med låsen till bakdörrarna för irriterande(tråden om bakdörrarna), men mötes bara av kalla handen, då garantin gått ut.


Så i somras kom jag helt enkelt till insikt att det inte vill åtgärda något på bilen, hade jag köpt bilen hade jag för längesedan skjutit en säkring och blivit galen.
Men nu är det en leasingbil från Bila och vill dom inte åtgärda fel, så fine. Jag har lagt alldeles för mycket tid, på all skit nu.

Man får se om detta kommer påverka mitt val av bil och märke när jag byter i december....

Bilia Sisjön pratar jag om
Inte imponerade av Bilia här i Sthlm heller

De säljer 50 nya bilar per dag i Solna. Det förklarar att man inte är något värd om man bara köper en enda bil.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]