Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimE
#1232194
Hej, ska serva Min Volvo V40 D4 2014 som börjar närma sig 9000 mil. Har kollat pris på två olika verkstäder för underhållsservice. Den ena verkstaden (bilia) sa att Multiremmen ska bytas vid 9000 och den andra att den bör kontrolleras. Hittar ingenting någonstans vad de är för intervaller på multiremmen, Var kan man finna det?

Söker alltså svar på om jag ska be om rembyte och ifall man även behöver byta spännrullen? Remmen var inte bytt senaste servicen iaf enligt Bilias logg
av Rådlös
#1232200
Jag har inget rakt svar åt dig, men du skall få lite uppgifter som du eventuellt kan ha nytta av. På V70, dom flesta motorvarianter gäller max 10 år! Några har en max körsträcka som alternativ och några har det inte. Där är det bara tiden som gäller, alltså max 10 år.

Hur skall du få nytta av detta? Gå till närmaste auktoriserade Volvoverkstad och bed om ett serviceschema. Du kan även försöka med Volvocars på nätet. Då får du det som en PDF-fil. Multiremmen heter ibland på Volvospråk Hjälprem. Som Volvoägare kan du logga in dig på Volvocars. Men du ser vad som gäller för din bil.

Jag lät byta på min V70 under senhösten 2017. Remmen kostade runt 500 kr plus moms. Arbetet är inte inräknat där eftersom det gjordes en del andra jobb också.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka […]

Byta egr

Hej, Hur gick det med din egr ventilen? Fick du o[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]