Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Supes
#1230786
Fick detta meddelande idag när jag skulle köra.
Hade värmaren på för att det var så jävla kallt!
Jag har aldrig fått den varningen innan, är det bara att ladda batteriet?
Eller är det något annat som strular? Körde runt i minst 1 timma för att ladda den.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1230788
Vad har du för körmönster? Om man kör motorn mindre än värmarens motsvarande drifttid börjar den till slut varna för låg spänning.
Om du kör lite/korta sträckor: Kör mer.
Ett alternativ är att stödladda batteriet.
Gör du inget av detta för att hjälpa batteriet kommer du snart slita ut det, med byte som följd.
av Supes
#1230853
fjohan82 skrev:Vad har du för körmönster? Om man kör motorn mindre än värmarens motsvarande drifttid börjar den till slut varna för låg spänning.
Om du kör lite/korta sträckor: Kör mer.
Ett alternativ är att stödladda batteriet.
Gör du inget av detta för att hjälpa batteriet kommer du snart slita ut det, med byte som följd.
Jag brukar vara ganska så sparsam med att använda värmaren.
Gör det bara när det behövs och kör sedan lika länge som jag har haft den på.
Kanske är det batteriet som har gett upp?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1231074
Supes skrev:Verkar som om det har löst sig, jag körde idag länge och stängde av all onödig grej som drar el.
Det är nog inte lösning. Batteriet är inte på topp precis. Du behöver ladda batteriet. Kan du inte ladda fortsätt då att var sparsam med att köra värmaren.
Användarvisningsbild
av Dex
#1231165
Jag har för mig att det står i manualen(som vi är dåliga på att läsa) att man måste köra med bilen lika lång tid som man kör med värmaren.
Kör man värmaren ex 20 min och sedan kör bilen bara i 5 min med bilen så går det bara starta värmaren ca 3-4 gånger sedan larmar den för låg batteri nivå givetvis.
Kör man bara korta turer så får man nog stöd-ladda batteriet någon gång.
På en XC60 går det att först fjärrstarta motorn via VOC och sedan sätter man också på värmaren direkt eller förinställt via timer.(då håller batteriet) :)
av Supes
#1231355
Jag pratade med verkstan och de tror inte att det är något fel på batteriet.
Det var så att jag hade problem med låsen, bilens dörrar hade frusit fast den dagen jag hade satt på värmaren.
Dom tror att när jag höll på att försöka öppna dörrarna med nyckeln + att värmaren var på var det som gjorde att batteriet blev för svag.
av Rådlös
#1231814
Tycka och tro är en sak. Batteriets status mäter man med en batteritestare. Alltså inte en multimeter på batteripolerna utan ett speciellt instrument som mäter batteriet under belastning. Då först får man riktiga värden.
Användarvisningsbild
av Derank
#1231837
Verkstäderna här i stan kan inte ens mäta en batteri under riktiga förhållanden. Jag bytte i min XC60 för en vecka sedan, hade själv kollat batteriet då det var minus 12grader ute med en Midtronics som tar hänsyn till om batteriet är varmt eller kallt. Konstaterade att batteriet var dårligt, ett 720a som höll 420a.

Ringde bilbolaget och sa att jag ville ha batteriet utbytt pga att det var dårligt, bilen har gar kvar. Sa att jag kunde komma förbi så fick det göra ett test och sedan byta batt, men jag var tvungen att lämna bilen över dagen för att de ville testa batteriet medans det var varmt......helt meninslöst sa jag då jag redan testat det och ett batteri i pluss 20 grader kan visa bra värden, det är när det är kallt ett batteri får bekänna färg.

Fick ett nytt batteri fast meken sa att det var gränsfall då han haft batteriet i värme 6timmar, han fick fula lite för att få det på garanti..........................

Dagens verkstäder är verkligen helt hopplösa och kan fan ingenting.
Användarvisningsbild
av joel80
#1231848
Händer det en gång eller ett par gånger fast med lite mellanrum är det inget att vara orolig för.
Ladda helst upp batteriet med en riktig laddare vid nått tillfälle, men nojja inte över att behöva byta batteri om det inte börjar varna ofta.

Har fått varningen 4-5 gånger senaste året på vår ena bil. Har laddat det ett par gånger och det funkar ännu fint. Inga startproblem trots ett dygn i ca -15.

Kommer varningen åter ett par gånger till i vinter ska jag se till att ha nytt batteri tills nästa vinter.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]