Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1231849
Händer det en gång eller ett par gånger fast med lite mellanrum är det inget att vara orolig för.
Ladda helst upp batteriet med en riktig laddare vid nått tillfälle, men nojja inte över att behöva byta batteri om det inte börjar varna ofta.

Har fått varningen 4-5 gånger senaste året på vår ena bil. Har laddat det ett par gånger och det funkar ännu fint. Inga startproblem trots ett dygn i ca -15.

Kommer varningen åter ett par gånger till i vinter ska jag se till att ha nytt batteri tills nästa vinter.
Användarvisningsbild
av Dex
#1232723
Vid korta turer 5-10min körning 4-5gånger och man kör värmaren i 30min så kan man få larm låg battteri spänning på VOC.
Jag kom på det att om man kör och stannar vid korsning så stannar motorn(Autostop) om batteriet är bra laddat annars inte.
Detta ger en liten "hint" om batteriet är bra laddat eller ej.
Så om man har många korta sträckor och den inte autostoppar vid stopp så kan det vara bra att ladda batteriet lite någon gång.
De nya intelligenta laddarna kör ju av-oxidering av batteri plattorna i början av laddningen det kan göra att det håller bättre och längre också.
Det är kanske något att tänka på.
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar