Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1229419
Precis. Ställ om färddatorn omedelbums :wink:
#1229420
Tänk på att du fån och med 2018-02-01 inte får hålla i telefonen när du kör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1229422
Nickm skrev:Kanske inte skulle ha haft med det om att jag kör max 130... Menade inte att jag kör det hela tiden. Utan att jag aldrig går över det. Kör det endast om jag ör stressad till något. Annars håller jag 90% utav tiden 100-110 då motorvägen till jobbet har de gränserna. Ska prova att tanka o nollställa trippmätaren. Men som sagt. Tycker ändå att den verkar dra en del. På bilden ligger jag ju på 100. Precis under det gröna och den drar 14,6?
Den drar inte 14,6l/100 km utan du kommer 14,6km på en liter bensin. Byt enhet till l/km som sagt.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
#1229433
14,6 km/l = 6,8l/100km.

Det är så mycket som spelar in på förbrukningen. Samma sträcka vid olika förhållanden kan ge väldigt olika siffror. Årstid, motvind, däck osv. Sen är ju även ”blandad körning” väldigt olika. Testa köra lugnt en hel tank och mät upp verklig förbrukning. Finns massa appar för det.
#1229441
AndreasThn skrev:
Nickm skrev:Kanske inte skulle ha haft med det om att jag kör max 130... Menade inte att jag kör det hela tiden. Utan att jag aldrig går över det. Kör det endast om jag ör stressad till något. Annars håller jag 90% utav tiden 100-110 då motorvägen till jobbet har de gränserna. Ska prova att tanka o nollställa trippmätaren. Men som sagt. Tycker ändå att den verkar dra en del. På bilden ligger jag ju på 100. Precis under det gröna och den drar 14,6?
På bilden drar den alltså drygt 0,75 l/mil, känns inte orimligt i 100 beroende på hur det lutar.
Skulle ändrat enhet från km/l till l/km.
Känner mig riktigt dum nu hehe. Märker att jag läst det helt fel! Ska ändra direkt när jag sätter mig i bilen.
#1229443
Magnus-B skrev:Tänk på att du fån och med 2018-02-01 inte får hålla i telefonen när du kör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lägger alltid mobilen i utrymmet med USB uttaget. Tog endast upp den för bilden!
#1229531
Derank skrev:Jag låg på över litern med en T2a utan problem.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Jag tror dig.
Jag har samma problem med de bensindrivna motorerna. :)
Därför kör jag diesel så tar det i allafall 20%-25% mindre bränsle.
Vi har kanske "tung högerfot"
Men du är nog strået vassare. :lol:
#1229568
Jag kan rekommendera appen och webbsidan Spritmonitor.se där kan man lägga in uppgifter vid tankning så räknar den ut förbrukning som man kan jämföra med andra användare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1229705
Spoiler »
Välkommen till EU som låter sig köras över av biltillverkarna. Dina politiker tillåter dem ljuga för att redovisa rätt siffror är ju orättvist ;)

Räkna med att en riktig körcykel är minst 30% mer än den "hårdoptimerade" testcykeln som biltillverkarna kör.

Volvo är nästan värst i klassen med sina siffror och på många modeller är det mer än 60% högre förbrukning än ljugsiffrorna.
Som tur var så läste jag på innan köp så jag var medveten om detta. Men tråkigt om du köpte baserat på detta.

För övrigt låter över 10 liter på 100 km alldeles för högt. 0,7 ligger jag på vintertid med blandad körning och 0,6 sommartid. Med lugn och dryg körning.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citat dolt
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]