Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1229313
Hej! För ungefär en månad sedan så tog jag ut en V40 på lease. Älskar bilen, men det enda jag reagerar på är bränsleförbrukningen. Jag kör så att den är på grönt i princip hela tiden. Kör inte mer än 130 på motorvägen. Körningen är mestadels motorväg. Trycker även på eco knappen! Enligt Volvo ska bilen dra 5,5 blandad men min drar 10,7... Har bifogat en bild!

Bild
#1229315
Du kan nog glömma att den ska dra 5.5 blandad.
Min t3 manuell visserligen s60 drar 7.0 mätt vid pump och 6.6 enl färddatorn.
Enl Volvo ska den dra 5.6 blandad.
Det är inte svårt att få den att dricka över litern i stadskörning enl färddatorn.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1229334
Dessutom är väl högsta tillåtna hastighet 120 i Sverige, hög hastighet ökar bränsleförbrukningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1229348
Om man tror att man kör snålt när man susar fram i 130km/h så får man nog tänka om...
#1229398
Tanka. Nollställ färddatorn. Kör upp en tank. Tanka igen. Räkna sedan hur många mil du kom på de antalet liter.

Vad färddatorn säger är i princip ointressant. Det styrs helt av när den nollställdes sist. Kör du bara motorväg i 130 km/h så är nog inte 1.07 helt omöjligt men det är aningen mycket. Jag har haft en gammal T3 V60 och den drog runt 0,75 blandad körning. Där nånstans tycker jag du bör kunna hamna.
#1229403
dissonans skrev:Det står ju 10.7 km/l, dvs under halvlitern per mil.
Hur fick du till det där?
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]