Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1227201
Skulle inte tveka en sec, lätt roligaste vinterbilen........och så har den handkryckan kvar :-)
Användarvisningsbild
av SebSE
#1227268
duttowisch skrev:Hej,
Någon som har testat BSR trim till T2 motorn 2016-> (VEA)?
Den ska ju ge samma effekt i alla tre versionerna, dvs T2/T3/T4 ger 236hk och 360Nm.

Borde ge en pigg och trevlig bil. Har testat T2 innan men var inte imponerad. Tråkig men borde blir rolig nu kan jag tycka. :D

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3276/volv ... 8-b4204t38
Jag avvaktar med att trimma min tills nybilsgarantin gått ut.
Men det är en rätt tydlig "effektkapning" på T2&T3 som ger dem möjlighet att gå ut extremt stor effekthöjning.

Det är helt enkelt en strypt motor som sitter i. Och "trimningen" är att man tar bort strypningen och får en mer naturlig effektkurva
Användarvisningsbild
av MartinS
#1227387
Jag har för mig jag läst att det är mycket klenare vevlager etc. i T2/D2 jämfört med dess kralligare syskon. Det skulle få mig att tveka lite...

Sen skulle jag aldrig låta någon runt hörnet trimmare lägga vantarna på en av mina bruksbilar, men det är ju bara jag med den erfarenheten jag har....
av duttowisch
#1227478
TommyP86 skrev:T5 och T6 har större lager, T4 och nedåt mindre.
Låter vettigt.
Att T2 skulle ha klenare lager etc låter inte troligt. Att den hade haft en mindre turbo hade varit en annan sak. Turbon måste ju ladda typ 0.3Bar max. 122hk ur en 2.0L 16V motor med turbo är inte mycket...
Personligen hade jag nöjt mig med 220hk. Behöver inte ha det sista som sliter extra på grejerna.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1227481
duttowisch skrev:
TommyP86 skrev:T5 och T6 har större lager, T4 och nedåt mindre.
Låter vettigt.
Att T2 skulle ha klenare lager etc låter inte troligt. Att den hade haft en mindre turbo hade varit en annan sak. Turbon måste ju ladda typ 0.3Bar max. 122hk ur en 2.0L 16V motor med turbo är inte mycket...
Personligen hade jag nöjt mig med 220hk. Behöver inte ha det sista som sliter extra på grejerna.
Samma som jag fått höra med. "prestandamotorerna" är en egen grupp och "konsumentmotorerna" i den andra.
Där är det i princip samma delar vad gäller bottenplatta i fordonet. Allt för att kapa kostnader och förenkla logistikflödena.

"VA ÄR DET BILLIGARE GÖRA SÅ???!!!"
Ja... Faktiskt. Färre delar att optimera lagerflödet för. Färre unika moment per motor och fordon.

Synd bara att traditionella fordonstillverkarna inte gör som Tesla "om du vill ha en bättre bil kan du låsa upp den om hårdvaran finns".
Användarvisningsbild
av Funk
#1227534
Turbon måste ju ladda typ 0.3Bar max. 122hk ur en 2.0L 16V motor med turbo är inte mycket...
T2 - T3 - T4 laddar 1,2 - 1,45 -1,9 bar... laddet är mest för vridet på låga varv i de här fallen skulle jag gissa. Kompet är samma 11,3:1 (med automat och 1.5 liter är det helt andra data).

/Thomas
Användarvisningsbild
av frasse4
#1227572
Är du helt säker på att det är relativt tryck och inte absoluttryck? Man fick ut 300 Nm vid 1500 rpm på min gamla 2.5T med 0,4 bar trots 9,8 i komp
Användarvisningsbild
av Funk
#1227583
frasse4 skrev:Är du helt säker på att det är relativt tryck och inte absoluttryck? Man fick ut 300 Nm vid 1500 rpm på min gamla 2.5T med 0,4 bar trots 9,8 i komp
Det står angivet i officiella data som 120 - 145 - 190Kpa... mer vet jag inte.. :oops:

/Thomas
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]