Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1229612
Jag har optimerat nästan alla mina bilar genom åre, senast XC60in och aldrig haft problem med garantiärenden, nu har jag inte haft några direkta drivlineras heller el så. Senast jag var inne med XC60in för att jag tyckte att drivlinan vibrerade ibland vid belastning provkörde de bilen grundligt utan att hitta nåt var det enda de sa när jag hämtade bilen att den skjöt på bra i sportläget..............

Men man ska dok ha i åtanke att man kan loosa sina garantier om det vill sig illa, det är jättelätt att se om en nyare Volvo är optimerat, du behöver inte ens provköra den el koppla in någon diagnosutrustning.
Användarvisningsbild
av drawman
#1229625
Derank skrev:Jag har optimerat nästan alla mina bilar genom åre, senast XC60in och aldrig haft problem med garantiärenden, nu har jag inte haft några direkta drivlineras heller el så. Senast jag var inne med XC60in för att jag tyckte att drivlinan vibrerade ibland vid belastning provkörde de bilen grundligt utan att hitta nåt var det enda de sa när jag hämtade bilen att den skjöt på bra i sportläget..............

Men man ska dok ha i åtanke att man kan loosa sina garantier om det vill sig illa, det är jättelätt att se om en nyare Volvo är optimerat, du behöver inte ens provköra den el koppla in någon diagnosutrustning.
Hur ser dem det utan diagnosutrustning? :?: :roll:
Användarvisningsbild
av Derank
#1229629
Från 2014 ca och uppåt måste du fysisk göra ett ingrepp i en av bilens komponenter för att komma runt pinkoden. Och det ingreppet är nästan omöjligt att göra så det inte syns efteråt, nu är det ingenting som mekanikerna tittar på och komponenten sitter dold så man ser den inte vid en vanlig service.

Men det är enkelt att upptäcka om man bara vill, hur mycket krut det sedan lägs på det vid en ev skada vet jag inte, jag skälv känner bara till ett fall under alla år här i stan på en som blev nekad att få på försäkringen då han fick motorhaveri.

Men man ska ha det i åtanke och vara beredd på att man kan få avslag vid ett försäkringsärende.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1229708
Derank skrev:Från 2014 ca och uppåt måste du fysisk göra ett ingrepp i en av bilens komponenter för att komma runt pinkoden. Och det ingreppet är nästan omöjligt att göra så det inte syns efteråt, nu är det ingenting som mekanikerna tittar på och komponenten sitter dold så man ser den inte vid en vanlig service.

Men det är enkelt att upptäcka om man bara vill, hur mycket krut det sedan lägs på det vid en ev skada vet jag inte, jag skälv känner bara till ett fall under alla år här i stan på en som blev nekad att få på försäkringen då han fick motorhaveri.

Men man ska ha det i åtanke och vara beredd på att man kan få avslag vid ett försäkringsärende.
Och det lär garanterat undersökas så fort det är komponentproblem.
Även om det så skulle vara mugghållaren så är det ju perfekt för verkstaden att kolla på detta och säga "sorry, modifierad bil. Ingen garanti".

Jag avvaktar tills garantierna gått ut utöver det som BSR säger de har garanti för.
Användarvisningsbild
av Derank
#1229715
jag har fått en drös saker bytt fast bilen varit optimerad. så självklart är det inget de kollar om du tex har fått problem med gnekande inredning, fukt i strålkastare, lacksläpp, trasig ac osv osv, Har tom lämnat in en Passat på garantirepåt en kollega en gång med kablaget kvar till fulboxen, det vi inte visste var att meken som var bekant med kollegan som skulle felsöka bilen " var en skramlande instrumentbräda" blev sjuk och en annan hade tagit över.

Då jag hämtade ut bilen frågade de om bilen var trimmad, det tror jag inte sa jag, i papperen stod det ev trimmad, men inga garantier upphörde för det, den Passaten åkte in och ut för garrep det första året, sedan byttes den in, kollegan lessnade.

och ska du krasst vänta tills du inte kan utnyttja några garantier längre ska du ju vänta i 8år tills maskinskadegarantin löpt ut, efter det kan du trimma din bil.

Trimföretagens såkallade maskinskadegarantier skulle jag personligen inte ge en krona för och inte heller räkna med att de tar över vid ev skada.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1230460
Men det borde väl vara lika illa med försäkringar om man gör det?

Hur är det med växellådorna? Koppling?
Användarvisningsbild
av Derank
#1230492
Du kan få nedsatt/bli utan ersättning helt om de skulle upptäcka det vid en ev skada. Men som sagt, skulle du bli påkörd på Ikea parkeringen och få en dörr skrapad el, backa in i en stolpe, el någon stjäl din fälgar osv osv är det ju långsökt att någon skulle börja rota i om din bil är trimmad.

Jag lånade ut min 2,4T 02a , den smällde de rakt i i en slänt så den vek sig på mitten, den var trimmad, den löstes in utan krusiduller.

Men man ska vara medveten om att det KAN bli problem vid garanti/försäkringsärenden.
Användarvisningsbild
av Derank
#1230499
såhär säger försäkringsvillkoren för just maskinskada hos Volvia:

FÖRSÄKRINGEN GÄLLER INTE FÖR:
• skada som uppstått om ägaren inte kan styrka att bilens ålder och körda mil faller inom försäkringens giltighetsgränser.
• skador eller fel på trimmade* motorer eller följdskador därav.
• skador uppkomna genom stöld, brand, trafikolycka eller annan yttre olyckshändelse.
• kontaktstycke och kablage (undantag airbag-systemet).
* Gäller dock för Volvobil med Volvos effektoptimering (originaltrim) installerat hos en av Volvo auktoriserad
Volvohandlare.
AKTSAMHETSKRAV:
Service, reparation eller monteringsåtgärd ska ha varit fackmannamässigt utförd.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]