Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av duttowisch
#1228152
Lite intressant är det att det måste sitta olika turbo på D2 vs D3. Medans det är samma på T2,T3 och T4.
Men tillbaka till ämnet. Ingen som testat trimmet på T2 eller T3?
av seridion
#1229379
Jag lämnade in min V40 MY17 T2 på BSR optimering och ptja.. jag är oerhört nöjd.
Det är snarare att det är för mycket effekt för dess klena bromsar.
Vet inte hur anpassad drivlinan är men där hade man definitivt klarat sig bättre med extra
styrsel och/eller stag.

Den fick fler hk än nm men jag upplever ändå att bilen är nämnvärt starkare och bekvämare på låga varv.
Utöver låga varv så sticker den som ett volvospjut på lite högre varvtal, synd att man inte får ned framdäcken helt i backen.. men det löste 18" ganska väl.

Vad gäller förbrukningen så ökade jag snabbt från 0,60 till 0,70 de första månaderna men när man sen började köra lite
mer ekonomiskt så är förbrukningen nere på 0,60 igen, blandad körning.

:-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-)
av Mccartney
#1229446
seridion skrev:Jag lämnade in min V40 MY17 T2 på BSR optimering och ptja.. jag är oerhört nöjd.
Det är snarare att det är för mycket effekt för dess klena bromsar.
Vet inte hur anpassad drivlinan är men där hade man definitivt klarat sig bättre med extra
styrsel och/eller stag.

Den fick fler hk än nm men jag upplever ändå att bilen är nämnvärt starkare och bekvämare på låga varv.
Utöver låga varv så sticker den som ett volvospjut på lite högre varvtal, synd att man inte får ned framdäcken helt i backen.. men det löste 18" ganska väl.

Vad gäller förbrukningen så ökade jag snabbt från 0,60 till 0,70 de första månaderna men när man sen började köra lite
mer ekonomiskt så är förbrukningen nere på 0,60 igen, blandad körning.

:-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-)
Hur vågar du chansa med en sådan ny bil....alla garantier ryker väl om något händer och de kommer på att du trimmat bilen hos BSR...?
av duttowisch
#1229458
Kul att höra att du är nöjd! Säkert ruskigt bra ös nu. Perfekt! Jo bränsleförbrukningen har en tendens att öka med ökande effekt ;)
Funderar på att köpa en annan bil till frugan och en sådan är perfekt. Den eller D2/D3 dom går ju att få med automat och 2.0L motorn.

Jo garantierna kan nog bli svårt. Har själv en Mercedes E-klass som jag är ruskigt sugen på att trimma hos BSR. Dock vågar jag inte så länge där är garanti på bilen. Pajar den så kan det bli ruskigt dyrt. Tror inte trimmet pajar bilen men dom kan ju skylla på det. Kamkedjan eller växellådan pajar etc etc
av seridion
#1229588
Mccartney skrev:
seridion skrev:Jag lämnade in min V40 MY17 T2 på BSR optimering och ptja.. jag är oerhört nöjd.
Det är snarare att det är för mycket effekt för dess klena bromsar.
Vet inte hur anpassad drivlinan är men där hade man definitivt klarat sig bättre med extra
styrsel och/eller stag.

Den fick fler hk än nm men jag upplever ändå att bilen är nämnvärt starkare och bekvämare på låga varv.
Utöver låga varv så sticker den som ett volvospjut på lite högre varvtal, synd att man inte får ned framdäcken helt i backen.. men det löste 18" ganska väl.

Vad gäller förbrukningen så ökade jag snabbt från 0,60 till 0,70 de första månaderna men när man sen började köra lite
mer ekonomiskt så är förbrukningen nere på 0,60 igen, blandad körning.

:-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-)
Hur vågar du chansa med en sådan ny bil....alla garantier ryker väl om något händer och de kommer på att du trimmat bilen hos BSR...?
Jag var tveksam till en början men blev tryggare i allt gällande garantier efter lite dialog med diverse människor med
kunskap. Risken att något händer är väldigt låg.
Och med handen på hjärtat, kör man sönder en optimerad bil så är det nog snarare föraren som ska lära sig ta det lite lugnt bakom ratten. :roll:

duttowisch skrev:Kul att höra att du är nöjd! Säkert ruskigt bra ös nu. Perfekt! Jo bränsleförbrukningen har en tendens att öka med ökande effekt ;)
Funderar på att köpa en annan bil till frugan och en sådan är perfekt. Den eller D2/D3 dom går ju att få med automat och 2.0L motorn.

Jo garantierna kan nog bli svårt. Har själv en Mercedes E-klass som jag är ruskigt sugen på att trimma hos BSR. Dock vågar jag inte så länge där är garanti på bilen. Pajar den så kan det bli ruskigt dyrt. Tror inte trimmet pajar bilen men dom kan ju skylla på det. Kamkedjan eller växellådan pajar etc etc

Det ÄR ruskigt ös! :D
Jag pendlar 7-8 mil om dagen så D2 stod på önskelistan till en början. Idag hade jag nog övervägt en D3 just för att man hunnit vänja sig i att ha
lite kraft!

Jo men visst, det är ett övervägande man får ta. Risker finns överallt i vardagen!
Användarvisningsbild
av Derank
#1229612
Jag har optimerat nästan alla mina bilar genom åre, senast XC60in och aldrig haft problem med garantiärenden, nu har jag inte haft några direkta drivlineras heller el så. Senast jag var inne med XC60in för att jag tyckte att drivlinan vibrerade ibland vid belastning provkörde de bilen grundligt utan att hitta nåt var det enda de sa när jag hämtade bilen att den skjöt på bra i sportläget..............

Men man ska dok ha i åtanke att man kan loosa sina garantier om det vill sig illa, det är jättelätt att se om en nyare Volvo är optimerat, du behöver inte ens provköra den el koppla in någon diagnosutrustning.
Användarvisningsbild
av drawman
#1229625
Derank skrev:Jag har optimerat nästan alla mina bilar genom åre, senast XC60in och aldrig haft problem med garantiärenden, nu har jag inte haft några direkta drivlineras heller el så. Senast jag var inne med XC60in för att jag tyckte att drivlinan vibrerade ibland vid belastning provkörde de bilen grundligt utan att hitta nåt var det enda de sa när jag hämtade bilen att den skjöt på bra i sportläget..............

Men man ska dok ha i åtanke att man kan loosa sina garantier om det vill sig illa, det är jättelätt att se om en nyare Volvo är optimerat, du behöver inte ens provköra den el koppla in någon diagnosutrustning.
Hur ser dem det utan diagnosutrustning? :?: :roll:
Användarvisningsbild
av Derank
#1229629
Från 2014 ca och uppåt måste du fysisk göra ett ingrepp i en av bilens komponenter för att komma runt pinkoden. Och det ingreppet är nästan omöjligt att göra så det inte syns efteråt, nu är det ingenting som mekanikerna tittar på och komponenten sitter dold så man ser den inte vid en vanlig service.

Men det är enkelt att upptäcka om man bara vill, hur mycket krut det sedan lägs på det vid en ev skada vet jag inte, jag skälv känner bara till ett fall under alla år här i stan på en som blev nekad att få på försäkringen då han fick motorhaveri.

Men man ska ha det i åtanke och vara beredd på att man kan få avslag vid ett försäkringsärende.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1229708
Derank skrev:Från 2014 ca och uppåt måste du fysisk göra ett ingrepp i en av bilens komponenter för att komma runt pinkoden. Och det ingreppet är nästan omöjligt att göra så det inte syns efteråt, nu är det ingenting som mekanikerna tittar på och komponenten sitter dold så man ser den inte vid en vanlig service.

Men det är enkelt att upptäcka om man bara vill, hur mycket krut det sedan lägs på det vid en ev skada vet jag inte, jag skälv känner bara till ett fall under alla år här i stan på en som blev nekad att få på försäkringen då han fick motorhaveri.

Men man ska ha det i åtanke och vara beredd på att man kan få avslag vid ett försäkringsärende.
Och det lär garanterat undersökas så fort det är komponentproblem.
Även om det så skulle vara mugghållaren så är det ju perfekt för verkstaden att kolla på detta och säga "sorry, modifierad bil. Ingen garanti".

Jag avvaktar tills garantierna gått ut utöver det som BSR säger de har garanti för.
Användarvisningsbild
av Derank
#1229715
jag har fått en drös saker bytt fast bilen varit optimerad. så självklart är det inget de kollar om du tex har fått problem med gnekande inredning, fukt i strålkastare, lacksläpp, trasig ac osv osv, Har tom lämnat in en Passat på garantirepåt en kollega en gång med kablaget kvar till fulboxen, det vi inte visste var att meken som var bekant med kollegan som skulle felsöka bilen " var en skramlande instrumentbräda" blev sjuk och en annan hade tagit över.

Då jag hämtade ut bilen frågade de om bilen var trimmad, det tror jag inte sa jag, i papperen stod det ev trimmad, men inga garantier upphörde för det, den Passaten åkte in och ut för garrep det första året, sedan byttes den in, kollegan lessnade.

och ska du krasst vänta tills du inte kan utnyttja några garantier längre ska du ju vänta i 8år tills maskinskadegarantin löpt ut, efter det kan du trimma din bil.

Trimföretagens såkallade maskinskadegarantier skulle jag personligen inte ge en krona för och inte heller räkna med att de tar över vid ev skada.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]