Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fjeddo
#1220017
Hej!

I somras köpte jag min v40 my14. Nu har vi råkat ut för ett väldigt irriterande problem.

Allt startade i höstas och problemet skedde endast när det var minusgrader. Dörrarna gick inte att öppna. När man drog i handtagen hände ingenting, det "klickar inte som det i vänliga fall gör. Det varierade vilken dörr eller vilka dörrar problemet visade sig på. Ibland gick dörrarna att öppna inifrån men ibland inte ens det.

Nu har problemet blivit ännu värre. För ca en vecka sedan kom jag ut och det gick inte att öppna någon av dörrarna förutom bagaget. Efter många försök fick jag sedan upp dörrarna, men då går sedan dess inte två av dörrarna att låsa. Larmet går dock om jag öppnad dem.

Vad kan felet vara och vad kan jag göra för att försöka lösa detta? Just nu vågar vi knappt använda bilen. Åker vi iväg och parkera bilen ja ske vi inte kommer in i den när vi ska hem. Alternativt så går inte dörrarna att låsa och vi riskerar då inbrott i bilen.
av fjeddo
#1220041
SebSE skrev:Normala frågan. Du har smörjt in listerna?
Det är inte själva dörrarna som frusit igen som de alltid gör. Bir uppe i Luleå, så det "problemet" är jag rätt van. ;)

Verkar ju vara något med låset då det gått från att vara omöjligt att öppna dörrarna, till att det som nu går att öppna alla men inte låsa två av dem.
av nicdah
#1220149
Samma sak med mina bakdörrar på vintern. Har en V40 D2 2015 och problemen började redan första vintern. Dörrarna går inte att
öppna utifrån utan bara från insidan. Sen när man väl öppnat låser de inte utan jag måste manuellt trycka in låsspärren som sitter i anslutning till dörrlåset. Har haft den inne ett antal ggr. Första gången hade tydligen wiren hoppat bort på ena dörren, den andra hittade man inget fel på. Men i slutet av förra vintern byttes låsen på båda sidor och peppar peppar har det fungerat. Får se om det blir likadant när det blir kallare i vinter. Brukar komma om det är under -10 ute.
av fjeddo
#1220172
nicdah skrev:Samma sak med mina bakdörrar på vintern. Har en V40 D2 2015 och problemen började redan första vintern. Dörrarna går inte att
öppna utifrån utan bara från insidan. Sen när man väl öppnat låser de inte utan jag måste manuellt trycka in låsspärren som sitter i anslutning till dörrlåset. Har haft den inne ett antal ggr. Första gången hade tydligen wiren hoppat bort på ena dörren, den andra hittade man inget fel på. Men i slutet av förra vintern byttes låsen på båda sidor och peppar peppar har det fungerat. Får se om det blir likadant när det blir kallare i vinter. Brukar komma om det är under -10 ute.
Vad fick du betala när du lämnade in den? Lämnade du in på Volvo eller någon annan verkstad?
av nicdah
#1220219
Jag fick det på garantin trots att den egentligen gått ut ! Den var ju inne flera ggr under garantitiden utan att de löste
problemet och då krävde jag att om problemet uppkommer efter det att garantin gått ut får de fixa det ändå och det gjorde dom.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]