Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wikblom
#1211305
Hej,
jag har precis köpt mig min första Volvo - har enbart ägt Tyska bilar innan och är supernöjd med min V40 -15.

Men nu har jag en fråga, tidigare i mina bilar har jag monterat en Brodit- aktiv hållare som laddar via 12v.
Jag tycker inte om att leda kablar igenom kupén utan vill göra en snygg installation, denna gång tänkte jag plocka el via säkringshållaren under handskfacket via prylen nedan.

Men jag behöver också koppla jord.
Hur kommer jag åt en bra jordpunkt som jag kan gömma undan?
Kan ju vara en bult eller vad som sålänge den är emot stål och sitter "bra" till.

Stort tack för hjälpen!

http://www.aliexpress.com/item/Add-A-Ci ... 43210.html
av Leopold
#1211607
wikblom skrev:Hej,
jag har precis köpt mig min första Volvo - har enbart ägt Tyska bilar innan och är supernöjd med min V40 -15.

Men nu har jag en fråga, tidigare i mina bilar har jag monterat en Brodit- aktiv hållare som laddar via 12v.
Jag tycker inte om att leda kablar igenom kupén utan vill göra en snygg installation, denna gång tänkte jag plocka el via säkringshållaren under handskfacket via prylen nedan.

Men jag behöver också koppla jord.
Hur kommer jag åt en bra jordpunkt som jag kan gömma undan?
Kan ju vara en bult eller vad som sålänge den är emot stål och sitter "bra" till.

Stort tack för hjälpen!

http://www.aliexpress.com/item/Add-A-Ci ... 43210.html
Har gjort liknande i min S80N, kopplat in en dashcam på en säkring i centralen under handskfacket som bara ger ström när motorn är igång.

Jordpunkt hittade jag i närheten, en skruv vid handskfacksregionen som gick in i ett metallrör som håller uppe dessa instrumentpanelprylar. Kolla så ser du. Inte så noga exakt var man jordar men det är mycket plastprylar där under iaf på min kärra. Enkelt att mäta med en voltmeter i motståndsläge var du har stabila jordpunkter, bara att häkta på en jordanslutning där det funkar och blir snyggt med panelerna på. Ergonomiskt är det litet jobbigt att arbeta med den centralen men det funkar om man är litet vig och tålmodig... :D
___
PS. Hittade en liten bild på det hela, jordningen uppe till vänster i bild.
hardwiring.jpg
hardwiring.jpg (972.6 KiB) Visad 601 gånger
av Leopold
#1212790
wikblom skrev:Hej igen,

De gick inte alls - inget sådant under panelen hos mig.. fler idéer?
Men någon skruv som går in i metall måste väl finnas efter att du demonterat underpanelen som jag gjorde ovan? Den gröna kontakten till höger i bild gick till fotbrunnsbelysningen i min S80N, klickas loss enkelt. Måste vara något motsvarande på din även om det är en annan modell. Jordpunkten och alla sladdar etc är alltså dolt under panelen när det är monterat och klart.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]