Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1207361
I dag konstaterade jag, trots att jag inte trodde det, att jag har digital hastighetsmätare att välja. Men lite besviken att temperaturvisningen för kylvätskan försvinner i läge Performance trots att instruktionsboken säger att den skall vara där. Tycker kylvätsketemperaturen är viktigare än att se vilken hastighet konstantfarthållaren är låst på. :wink: Är det någon inställning i någon meny, som jag kan ändra?
Användarvisningsbild
av Funk
#1207368
PÅ min nuvarande och min förra V40 finns/fanns kylvätsketemp med i temat Performance.. har dock inte tänkt på om den faktiskt försvinner då man kör med farthållaren..

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
#1207369
Funk skrev:PÅ min nuvarande och min förra V40 finns/fanns kylvätsketemp med i temat Performance.. har dock inte tänkt på om den faktiskt försvinner då man kör med farthållaren..

/Thomas
Det har jag faktiskt inte kollat, jag kör nästan bara med farthållaren aktiverad. :oops:
av tdsotm
#1207380
SvenB skrev:
Funk skrev:PÅ min nuvarande och min förra V40 finns/fanns kylvätsketemp med i temat Performance.. har dock inte tänkt på om den faktiskt försvinner då man kör med farthållaren..

/Thomas
Det har jag faktiskt inte kollat, jag kör nästan bara med farthållaren aktiverad. :oops:
Om du byter till Elegance-läget i mätarhuset så är kylvätsketemp-mätaren tillgänglig även när du använder farthållare!
Användarvisningsbild
av SvenB
#1207383
tdsotm skrev: Om du byter till Elegance-läget i mätarhuset så är kylvätsketemp-mätaren tillgänglig även när du använder farthållare!
Ja det vet jag, det är det läget som jag använt hittills. Men enligt instruktionsboken skall kylvätsketemperaturmätaren även synas i Performance-läget. Det kanske det gör, om man inte aktiverar farthållaren. Ska kolla i morgon.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1207440
Ja kylar temperaturen syns i performance läget om du inte använder farthållaren. Men varför ska du titta på tempen, den visar lite förskönande värde.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1207451
Rillee skrev:Ja kylar temperaturen syns i performance läget om du inte använder farthållaren. Men varför ska du titta på tempen, den visar lite förskönande värde.
Av födsel och ohejdad vana brukar jag hålla koll på de motorinstrument och varningslampor som erbjuds.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1207715
Kollade i går när jag var ute och körde. Allt stämmer, men förstår inte varför det är viktigare med Powermätare hela tiden än temperaturmätare? Men man kanske inte behöver kolla tempen hela tiden heller. :wink:
Användarvisningsbild
av Rillee
#1207722
Kan bara hålla med om powermätaren, förstår inte vad den ska vara bra för. Annars kunde volvo låtit oss välja vad vi vill ha frame, powermätare eller temperaturmätare.
av Schmoyoho
#1207783
Lite av en gimmick, men jag gillar power-mätaren. Kul att veta hur mycket kraft man har på en växel och hur mycket man kan gasa innan bilen växlar ner, samt hur tillgänglig kraft ändras när momentomvandlaren låser lockup:en. Gillar även performance-temat för att man ser på varvräknaren när och hur lockupen jobbar, när upp- och nedväxlingar sker osv. Eye of the beholder antar jag :wink:

Temperaturmätaren säger egentligen bara om temperaturen på kylarvätskan är över eller under något visst tröskelvärde, kring 60-70°C. Ingenting om oljetemperatur eller om motorn går varm eller kall, för mätaren rör sig inte förrän motorn sjunker under tröskelvärdet eller börjar gå varm. Kul att mätaren kom tillbaka öht från tidigare mätarhus men den säger egentligen inte så mycket, tyvärr.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom