Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crille83
#1199515
Hej,

Jag har nyligen köpt en V40 2017 och fick information om att det fanns en dieselvärmare/parkeringsvärmare utan tiddur installerad i den innan köpet. Jag kollade upp detta efteråt med en annan volvohandlare som först sa på telefon att det inte fanns en sådan. Jag åkte därför till verkstaden för att de fysiskt skulle kolla att det fanns en parkeringsvärmare. De kunna konstatera att det fanns en installerad. Jag dubbelkollade återigen med en annan Volvoverkstad och där säger dem att det INTE finns någon parkerinsvärmare installerad. Det ska tilläggas att jag inte ser någon menyfunktion i bilen instrumentpanel om detta. Detta skulle först bli synligt när de uppdaterar mjukvaran fick jag information om. Är parkeringsvärmare standardval på V40? Har det varit standardval tidigare om det inte är det nu? Jag antar det inte går att eftermontera detta om det nu skulle saknas?

Tack för era svar!
#1199518
Det är en D3 AUT . Jag har redan registrerat mig där och det finns tyvärr ingen information där angående parkeringsvärmare. Bilia har kollat i sina system och där står heller ingen infon ang. detta. Dock har ju trots detta en person sett att en p-värmare finns under huven (höger sida), medan en annan har inte kunnat se någon p-värmare.
Jag får åka till en tredje verkstad på måndag.
#1199521
Hehe, vad är du på för verkstäder? Alla dieslar har väl tillsatsvärmare som jag har förstått. Så teoretiskt sett borde de bara kunna ladda mjukvara för tidur..

Ta en bild på den påstådda värmaren så kan vi säkert komma fram till om du har eller ej.
#1199524
Ja, exakt! Jag har varit på Bilia i Sthlm samt en annan auktionerad Volvoverkstad. Ja, en mjukvaruuppdatering är ju det som behövs isåfall. Det kostar 4700 kr så ska jag tillgång till tidur och p-värmare förutsatt att det finns en under huven. Jag forskar vidare i detta.
av Crille83
#1199566
Tack. Ja, och eftersom föregående köpare inte gjort något klimatpaket som tillval så förmodar jag att ingen bränslevärmare/parkeringsvärmare/tillsatsvärme finns på denna bil.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1199568
Crille83 skrev:Tack. Ja, och eftersom föregående köpare inte gjort något klimatpaket som tillval så förmodar jag att ingen bränslevärmare/parkeringsvärmare/tillsatsvärme finns på denna bil.
Vill minnas att det ändå är standard på den svenska marknaden oavsett tidur/VOC eller ej...
Kyl ner temperaturgivaren, varpå du startar motorn, så bör du märka om någon värmare startar eller ej. Då lurar man bilen att tro att det är minusgrader.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1199629
V40 har inte bränslevärmare som standard (den första volvo dieseln som inte har det) om man inte ändrat det på senare år, den hade det INTE vid introduktionen iallafall.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]