Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvotorsk
#1198448
Så var det dags för återlämning av privatleasingbil.
Volvo v40CC D2. Leasingperiod 36 mån 4500 mil. Kostnad 3000kr/mån plus tillval.

Bokade in en återlämning med tillhörande test som skulle ta 1-2 timmar.
När jag kommer dit på avsatt tid, har de inte tid att testa min bil. Säljaren frågar hur långt den gått och går ett varv runt bilen. Inga frågor om hur den funkar maskinellt, eller om jag överhuvud taget varit nöjd med bilen.
Vi skriver ändå på ett papper att test har genomförts utan anmärkning (!), jag upptäcker då att avtalet rör en helt annan bil. -Jaja, jag bara stryker över här och ändrar, säger säljaren.
Jag upptäcker också att de vill ha 12kr per övermil. Jag påpekar att det ska vara 8kr enligt mitt avtal. Han hittar inte mitt avtal i datorn. -Jaja, jag bara stryker över här och ändrar, säger han igen.
När jag frågar vad den kostar att köpa loss bilen är svaret lite svävande: -Nja, du vet. Den kommer nog ligga runt 200.000kr. Jag häpnar förstås över att den endast tappat 60.000kr på tre år...!!
Tre dagar senare finns den till salu hos samma återförsäljare för 164.900kr. Jag förstod senare att det är Volvo finans som sätter ett pris som återförsäljaren får betala. Efter att de skickat in testrapporten.
Troligen har Bilia ett rätt stort lager av begagnade V40 vid det här laget.

Sammanfattningsvis: Jag har varit supernöjd med bilen. Inte ett fel. Skönt att slippa äga bil. Men återförsäljaren visade klent intresse för både kund och bil, så dit kommer jag nog inte att återvända.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1198477
Volvotorsk skrev:Så var det dags för återlämning av privatleasingbil.
Volvo v40CC D2. Leasingperiod 36 mån 4500 mil. Kostnad 3000kr/mån plus tillval.

Bokade in en återlämning med tillhörande test som skulle ta 1-2 timmar.
När jag kommer dit på avsatt tid, har de inte tid att testa min bil. Säljaren frågar hur långt den gått och går ett varv runt bilen. Inga frågor om hur den funkar maskinellt, eller om jag överhuvud taget varit nöjd med bilen.
Vi skriver ändå på ett papper att test har genomförts utan anmärkning (!), jag upptäcker då att avtalet rör en helt annan bil. -Jaja, jag bara stryker över här och ändrar, säger säljaren.
Jag upptäcker också att de vill ha 12kr per övermil. Jag påpekar att det ska vara 8kr enligt mitt avtal. Han hittar inte mitt avtal i datorn. -Jaja, jag bara stryker över här och ändrar, säger han igen.
När jag frågar vad den kostar att köpa loss bilen är svaret lite svävande: -Nja, du vet. Den kommer nog ligga runt 200.000kr. Jag häpnar förstås över att den endast tappat 60.000kr på tre år...!!
Tre dagar senare finns den till salu hos samma återförsäljare för 164.900kr. Jag förstod senare att det är Volvo finans som sätter ett pris som återförsäljaren får betala. Efter att de skickat in testrapporten.
Troligen har Bilia ett rätt stort lager av begagnade V40 vid det här laget.

Sammanfattningsvis: Jag har varit supernöjd med bilen. Inte ett fel. Skönt att slippa äga bil. Men återförsäljaren visade klent intresse för både kund och bil, så dit kommer jag nog inte att återvända.
Har samma reflektion över Bilia. Jättebra säljare när jag köpte bilen och leveransen var bra.
Sen efter det... Man märker verkligen att man bara är en liten klutt i mängden av stora kunder.

(Att jämföra när jag innan hade Honda och man var "en av de som förstod" varje gång man kom in i butiken/verkstaden)

Edit: hade du kunnat tänka dig att köpa bilen för det begagnatpriset?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1198482
Ännu ett bevis på Bilias förmåga till kundrelationer.... :roll:
Användarvisningsbild
av Volvotorsk
#1198491
SebSE skrev:
Volvotorsk skrev:Så var det dags för återlämning av privatleasingbil.
Volvo v40CC D2. Leasingperiod 36 mån 4500 mil. Kostnad 3000kr/mån plus tillval.

Bokade in en återlämning med tillhörande test som skulle ta 1-2 timmar.
När jag kommer dit på avsatt tid, har de inte tid att testa min bil. Säljaren frågar hur långt den gått och går ett varv runt bilen. Inga frågor om hur den funkar maskinellt, eller om jag överhuvud taget varit nöjd med bilen.
Vi skriver ändå på ett papper att test har genomförts utan anmärkning (!), jag upptäcker då att avtalet rör en helt annan bil. -Jaja, jag bara stryker över här och ändrar, säger säljaren.
Jag upptäcker också att de vill ha 12kr per övermil. Jag påpekar att det ska vara 8kr enligt mitt avtal. Han hittar inte mitt avtal i datorn. -Jaja, jag bara stryker över här och ändrar, säger han igen.
När jag frågar vad den kostar att köpa loss bilen är svaret lite svävande: -Nja, du vet. Den kommer nog ligga runt 200.000kr. Jag häpnar förstås över att den endast tappat 60.000kr på tre år...!!
Tre dagar senare finns den till salu hos samma återförsäljare för 164.900kr. Jag förstod senare att det är Volvo finans som sätter ett pris som återförsäljaren får betala. Efter att de skickat in testrapporten.
Troligen har Bilia ett rätt stort lager av begagnade V40 vid det här laget.

Sammanfattningsvis: Jag har varit supernöjd med bilen. Inte ett fel. Skönt att slippa äga bil. Men återförsäljaren visade klent intresse för både kund och bil, så dit kommer jag nog inte att återvända.
Har samma reflektion över Bilia. Jättebra säljare när jag köpte bilen och leveransen var bra.
Sen efter det... Man märker verkligen att man bara är en liten klutt i mängden av stora kunder.

(Att jämföra när jag innan hade Honda och man var "en av de som förstod" varje gång man kom in i butiken/verkstaden)

Edit: hade du kunnat tänka dig att köpa bilen för det begagnatpriset?
Ja, alltså om försäljaren erbjudit mig att köpa loss bilen för 160.000 hade jag nog slagit till. De skulle dessutom sluppit testa, rekonda, annonsera etc. Jag har svårt att förstå att de inte är mer på hugget. :???:
Användarvisningsbild
av SRT
#1198501
Bilias leasing / säljare bara helt sonika strök över ett felaktigt papper på att test genomförts utan anmärkning på din egen bil.Densamma strök även över kostnaden för övermil utan någon diskussion.Vidare ville han ha 60 000:- mindre för denna då begagnade bil efter tre år som jag förstår det fortfarande är felfri och i bra skick.Är detta tidigare då en klagan på dålig service från Bilia eller har jag missuppfattat något för många andra hade nog jublat lite efter det återlämnandet ha ha ... :D
av Lövet
#1198504
Att säljaren är tämligen ointresserad beror på att han tjänar 0kr på att jobba med återtag (men måste) och får provision på nybilsförsäljningen. I takt med att det kommer tillbaka fler privatleasingar kommer nog detta behöva åtgärdas för en så stor del av upplevelsen beror ju på eftermarknaden. Att då mötas av en ointresserad tråkmåns kommer inte direkt vara positivt i längden.
Användarvisningsbild
av Volvotorsk
#1198617
SRT skrev:Bilias leasing / säljare bara helt sonika strök över ett felaktigt papper på att test genomförts utan anmärkning på din egen bil.Densamma strök även över kostnaden för övermil utan någon diskussion.Vidare ville han ha 60 000:- mindre för denna då begagnade bil efter tre år som jag förstår det fortfarande är felfri och i bra skick.Är detta tidigare då en klagan på dålig service från Bilia eller har jag missuppfattat något för många andra hade nog jublat lite efter det återlämnandet ha ha ... :D
Jag tycker inte det finns något att jubla över när återförsäljaren behandlar både kund och bil med totalt ointresse, och dessutom är uselt påläst om kundens avtal och bilens värde. Men det är min åsikt... :|

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]