Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelina
#1193222
Hej,

Det här är ett riktigt långskott - eller snarare två. Men prövar i alla fall.

Har en V40 T3 -13 med backkamera. När man lägger i backen och kameran aktiveras så kommer det upp en liten ruta i displayen med text där det står typ "Var uppmärksam på bakomliggande objekt" eller nått i den stilen, kan inte meddelandet ordagrant nu. Det irriterande med denna text är att rutan är på displayen lite för länge och täcker lite för stor del av displayen. Nu är känslan att texten är där lite för länge, stör mig lite på det. Så jag undrar helt enkelt om det i typ VIDA eller något går att få bort det där meddelandet. Jag är inte alls haj på VIDA men det finns ju många av er där ute som har stenkoll.

Långskott nummer två - kameran är hastighetsberoende går att kicka igång manuellt men ej i hastigheter över 10 km/h. Är det också något som går att fippla om, måntro?

Som sagt, långskott.

P
Användarvisningsbild
av SebSE
#1193251
Får inte upp någon text alls i min display när jag använder backkameran

Kolla om det inte finns en uppdatering hos Volvo nästa service.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1193260
I min V40 får jag inte upp någon text alls, i XC60'n som är lite äldre får jag precis som du upp texten, vilken helt riktigt är irriterande och är "i vägen".

Jag har inte sett att man kan ta bort den med hjälp av Vida, men jag kan ha missat det.
Användarvisningsbild
av gripen
#1196755
Härligt att nån frågade precis vad jag tänkt fråga här länge nu, men aldrig kommit mig för :)

Precis samma problem för mig med min MY13. Det står nåt i stil med "Se upp för omgivningen" i säkert en halv minut. Förbannat irriterande. Om de tagit bort texten på senare utgåvor av programvaran, finns det gott hopp att den kan tas bort. Ska snart in med bilen så ska fråga då

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Funk
#1196771
Vi har inte haft sådan text på någon av våra V40, vare sig MY-13 -15 eller-16. Det enda som störde på den första jag hade , var att vid trafikmeddelande i radion kom det upp en liknande ruta med frågan om man ville stänga av meddelandet..

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
#1196780
Funk skrev:Det enda som störde på den första jag hade , var att vid trafikmeddelande i radion kom det upp en liknande ruta med frågan om man ville stänga av meddelandet..

/Thomas
Det gör det på min MY16 också, det gör det väl alltid om man har TP påslaget?
Användarvisningsbild
av gripen
#1196799
Funk skrev:Vi har inte haft sådan text på någon av våra V40, vare sig MY-13 -15 eller-16. Det enda som störde på den första jag hade , var att vid trafikmeddelande i radion kom det upp en liknande ruta med frågan om man ville stänga av meddelandet..

/Thomas
Va, inte MY13 heller? Varför syns det på min då tro. Det på radion har jag också fö, men det betraktar jag som mer normalt

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Funk
#1196836
MartinS skrev:
Funk skrev:Det enda som störde på den första jag hade , var att vid trafikmeddelande i radion kom det upp en liknande ruta med frågan om man ville stänga av meddelandet..

/Thomas
Det gör det på min MY16 också, det gör det väl alltid om man har TP påslaget?
Kanske helt enkelt inte råkat ha den dåliga timingen på de senare.. :-)

/Thomas

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]