Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1191827
Hej, har en V40 -14 som har fått ett litet "knak-monster".
I Kupén mitt emellan ratten och framrutan så vibrerar/knakar det ibland något ofantligt.
Ofta om jag kört på ojämna vägar eller accelererat lite för kraftigt med min D2a.
Knakandet ligger kvar ett tag, ibland slutar det av sig själv, ibland behöver sig interiören en smäll.

Men till det lustiga: Det räcker att jag lätt lägger ett finger mitt på "knaket" så slutar det. Jag trycker inte hårt alls utan lägger kanske vikten av ett vanligt dricksglas i tryck.

Utan att kunna något om bilar tänker jag då spontant att det skulle räcka att klistra fast en sån där stolbenskudde under plasten och det skulle räcka, men det kanske man inte kan göra. (hehe)

Och det känns lite tråkigt att behöva betala för en "felundersökning" och sen en reparation över ett sånt "litet" fel men som kan gå en på nerverna något ofantligt, framför allt om man är hungrig. Ja ni vet.

Så ni gamla volvo-rävar. Vad har ni för tips till en Rookie?

/Conny
#1193920
pelina skrev:Jag har precis samma problem i min från -13. Ofantligt irriterande, och det kommer och går lite också. Var lägger du fingret för att bli av med knaket, ungefär?
Mitt emellan ratten och vindrutan. I slutet av sluttningen liksom. Vart har du knak?
#1194241
ConnyB skrev:Hej, har en V40 -14 som har fått ett litet "knak-monster".
I Kupén mitt emellan ratten och framrutan så vibrerar/knakar det ibland något ofantligt.
Ofta om jag kört på ojämna vägar eller accelererat lite för kraftigt med min D2a.
Knakandet ligger kvar ett tag, ibland slutar det av sig själv, ibland behöver sig interiören en smäll.

Men till det lustiga: Det räcker att jag lätt lägger ett finger mitt på "knaket" så slutar det. Jag trycker inte hårt alls utan lägger kanske vikten av ett vanligt dricksglas i tryck.

Utan att kunna något om bilar tänker jag då spontant att det skulle räcka att klistra fast en sån där stolbenskudde under plasten och det skulle räcka, men det kanske man inte kan göra. (hehe)

Och det känns lite tråkigt att behöva betala för en "felundersökning" och sen en reparation över ett sånt "litet" fel men som kan gå en på nerverna något ofantligt, framför allt om man är hungrig. Ja ni vet.

Så ni gamla volvo-rävar. Vad har ni för tips till en Rookie?

/Conny
Har en v40 CC D3 2014 som felet uppstår på ibland men väldigt sällan nuförtiden. Är ett väldigt högt skrammel som låter att det kommer från antingen själva hastighetsdisplayen eller precis ovanför. Räcker då med att enbart trycka lätt precis på själva "läderinteriören" som sticker ut precis ovanför hastighetsdisplayen för att det ska sluta tills man lyfter på fingret. Går dock över av sig själv efter ett litet tag och nuförtiden efter jag sänkte däcktrycket från 3 (som förra ägaren körde med) till 2,3 bar så uppstår det nästan aldrig längre så orkar inte bry mig.
HiTek skrev:På en tidigare tjänstebil som var en MY13 V40 så var det en kabel bakom rattkåpan som varit lite lös och skapade ett oljud. Efter att meken kollat efter så var det tyst sen. Förvisso en bit ifrån "mellan ruta och ratt" men ändå värt att kolla upp.
Vad för slags oljud var det och när uppstod det? Har nämligen ett oljud som kommer från ratten som uppstår då man står på tomgång, är som ett lågt "skrammel" som man kan fixa genom att antingen vrida ratten eller trycka mot ratten, tänker om det kanske är nå liknande som du hade?
#1194567
HiTek skrev:På en tidigare tjänstebil som var en MY13 V40 så var det en kabel bakom rattkåpan som varit lite lös och skapade ett oljud. Efter att meken kollat efter så var det tyst sen. Förvisso en bit ifrån "mellan ruta och ratt" men ändå värt att kolla upp.
Figgeduni skrev:Vad för slags oljud var det och när uppstod det? Har nämligen ett oljud som kommer från ratten som uppstår då man står på tomgång, är som ett lågt "skrammel" som man kan fixa genom att antingen vrida ratten eller trycka mot ratten, tänker om det kanske är nå liknande som du hade?
Ja, det var ett skrammel/rassel av lägre ljudnivå (typiskt små irriterande ljud) som gärna hördes på sämre asfalt som bäst om jag minns rätt.
Dock inget jag hört i min Carbon än så länge.
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?