Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vamo
#1191339
Hej!
Vet att det finns en liknande tråd, men har ett otroligt störande vinande ljud i bilen som inte kommer från AC:n då det hörs även när den är avstängd.
Vinandet följer gasen, dvs det hörs mer när jag gasar. (Jag kan inte höra det vid tomgång)
Tror ljudet kommer höger fram, framför handskfacket.
Nå'n som känner igen det? Kan det vara turbon som låter? Är det normalt i så fall?
Många frågor:), men vore väldigt tacksam för svar. Har en V40 T2 årsmodell 2017.
av pergrein
#1191357
Tja. Jag har detta ljud också men på en V60 T4 my16. Har haft inne den på volvo och turbon är bytt för man trodde det var fel på dumpventilen men ljudet är kvar. Man har tagit bort multiremmen för att utesluta generatorn m.m. Som du säger kommer ljuden från höger sida, bakom motorn. Hörs som mest mellan 1500-2000varv. Ljudet följer ju varven så bra så det måste vara något som snurrar och det som sitter där är ju spännhjulen för kamremmen.

Jag hör ju detta ljud vid normal körning i lite lägre hastighetet och stereon på normal volym samt auto på fläkten. I högre hastigheter, +70 så börjar buller m.m göra det svårt att höra.

Detta är helt klart ett ljud som inte ska vara och var ej där när jag fick bilen.

Mvh
Per
av pergrein
#1191363
Dom ska ju få fortsätta med att hitta var d kommer ifrån. Nu vet jag att jag inte är ensammen om ljudet iaf :lol:

Mvh
Per
av vamo
#1191366
Haha!:) Nej. men det finns kanske fler som har samma problem.
Jag ska också lämna in min, men tyvärr är väntetiden väldigt lång på verkstaden.
Meddela gärna om du får reda på nå't mer.
av pergrein
#1191392
Jag hör av mig hur det går. Har du haft ljudet sen du hämtat ut bilen? Mitt dök upp vid ca:2500mil.

Mvh
Per
av vamo
#1191393
Kanonbra!! Nej,ljudet fanns inte från början. Började när jag kört ca. 1500 mil.
Hoppas verkligen dom hittar en lösning på det. Det är svårt att fokusera på annat när man kör bilen.
Mvh
av pergrein
#1191398
Okej. Jo, vi få ha stereon som lösning just nu och spela hög musik :D
Mvh
Per
av Fusecon
#1191703
Tjena gubbs,

Jag var inne på verkstan för gnisslande bromsar igår och mekanikerna hade ingen aning vad det kunde bero då det inte var några stenar eller liknande som hade fastnat.

Hursomhelst så gjorde mekanikern en sökning i systemet och hittade en "teknisk journal" (kvalitetsrapport?) där en skruv någonstans i bromssystemet fram behöver bytas ut för att lösa problem med "gnällande" ljud. Mekanikern trodde inte att detta kunde vara orsaken till mina gnisslande bromsar, men det kanske är relaterat till era fel?
av vamo
#1191769
Hej och tack för ditt svar, men det stämmer inte riktigt ihop med "karaktären" på ljudet.
Mvh
Ingen annan som vet något om det här?

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]