Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seridion
#1190770
Hej! Sitter och kollar efter en uppsättning 18" till V40n men undrar egentligen vad folk har för synpunkter här.
Självklart föredrar jag till 99% original utrustning men kan man komma undan billigare utan att kvaliteten blir för lidande
genom att handla fälg och däck hos en annan aktör?

Har ni några tips och egna erfarenheter isåfall? Bjud gärna med er!

Bilen har precis fått en BSR uppdatering så det kan ju vara fördelaktigt om fälgarna är godkända för lite högre hastigheter.

Mvh
#1190774
Leta nya orginalfälgar på blocket, det är mitt förslag. Om du jämför orginal mot budgetmärken är det enorm skillnad i kvalitet.

Här är väl ett bra förslag?

https://www.blocket.se/malmo/18__Mefiti ... ?ca=15&w=3
#1193644
Det skiljer inget alls mellan originalfälgar och eftermarknadsfälgar, så länge man köper på en seriös firma eller av en seriös aktör. Replika däremot skulle jag hålla mig borta från alla dagar i veckan!
Kostar en 18"-fälg 1000kr med moms och frakt så får man vad man betalar för... :-)

Gå till exempelvis Däckpartner, Däckteam, Vianor, Euromaster eller liknande större aktörer så säljer dom fälgar med minst lika hög kvalitet som en originalfälg (vem tror ni egentligen tillverkar Volvos fälgar, inte är det Volvo själva i vart fall... ;-) )
#1193645
Problemet är ju att veta vad som är en fälg av bra kvalitet om du handlar hos däckhandlaren. Köper du orginal vet du.

Det är ju inte ens säkert att en OZ eller BBs-fälg är bra för vinterbruk även om det är en grymt bra fälgtillverkare.
#1193652
Nu är jag "lite" färgad eftersom jag jobbar som fälgsäljare på grossnivå men de kunder vi jobbar med (bland annat ovan nämnda kedjor) får tillsänt material varje säsong med vad som rekommenderas att köra på vintern (huvudregeln där är simpel, en färg på fälgen = vinter, två eller fler färger = sommarbruk).
Men jag ser tyvärr förkrossande ofta exempel där man köper en billig eftermarknadsfälg som går sönder strax därpå och väljer att inte köpa mer eftermarknad, något som drabbar oss seriösa aktörer som har fullständiga kontoller på allt som rör våra fälgar, allt från belastning till färgkvaliteter. Synd tycker jag! :)
#1193654
hehe, ja är du i branschen förstår jag att du försvarar ditt levebröd 8)

Jag har aldrig sett någon eftermarknadsfälg i bekantskapskretsen som sett ok ut efter 3-4 vintrar, men det kan mycket väl vara så att alla jag sett är av "fel kvalitet".
Användarvisningsbild
av SvenB
#1199704
Du har säkert rätt, Martin, men prisskillnaden gjorde att jag även denna gång valde eftermarknadsfälgar. Kompletta vinterhjul skulle kostat nästan 14.000:- hos Volvo, och de jag beställt kostar 7.000:-. Däcksmärket är detsamma.

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]