Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1186877
när jag låser upp min v40 så är det som en fläkt drar igång i cirka 15 sekunder. vad är det för något som går igång vid upplåsning?
det är ingen parkeringsvärmare på eller dylikt. nyfiken rent generellt..
#1186889
Det är för att ventilera ut värme och mindre nyttiga gaser som avgivits av plaster och liknande i inredningen. funktionen är standard på de flesta Volvo.

/Thomas
#1186921
(PO) Pik pik läs den där boken som följer med bilen :mrgreen: Skojar lite men den är bra att ha skummat igenom... Men för att bidra så vill jag minnas att det slutar efter tre år
#1186948
Micce1980: Jag har också hört talas om begränsad tid för ventilationsfläkten. Min bil är en V70 2.0F -08. Den blåser fortfarande, senast idag med sommarvärme och "bra väder". Om det är en inställning som har "hakat upp sig", någon sensor som känner att det behövs, eller att det skall vara så, vet jag inte. Men den blåser fortfarande när jag låser upp den snart 10 år efter att bilen tillverkades.
#1186954
Det är något jag saknar på min bil och som jag trodde var standard i alla moderna Volvobilar, men jag kanske har fel? Min fläkt drar inte igång innan jag startat bilen. Något fel eller saknar vissa bilar den funktionen?

(Lånade tråden lite)
#1186974
fjeddo skrev:Det är något jag saknar på min bil och som jag trodde var standard i alla moderna Volvobilar, men jag kanske har fel? Min fläkt drar inte igång innan jag startat bilen. Något fel eller saknar vissa bilar den funktionen?

(Lånade tråden lite)
Fläkten går bara innan man öppnat dörren, och bara om man öppnat med fjärren, vilket gör funktionen ganska meningslös för mig som till 99.9% bara tar i handtaget och låter keyless sköta upplåsningen..
Undrar om inte fläktreglaget behöver stå i autoläge också...fast säker är jag inte...

Funktionen ingår i begreppet Clean-Zone..

/Thomas
#1187008
Funk: "Undrar om inte fläktreglaget behöver stå i autoläge också...fast säker är jag inte... "

Jag tror att du har rätt. Det låter riktigt så. Om jag ställer fläkten i Noll, så stängs autofunktionen och AC'n av. Därför har jag för det mesta fläkten i åtminstone det första steget.
Just nu sitter jag inte i bilen utan vid ett skrivbord och kan inte kolla det aktuella läget. Men ni som saknar funktionen, ställ fläkten i första eller andra läget och Auto på AC-funktionen. Kolla sedan nästa gång ni öppnar med nyckeldosan om fläkten går. Min bil är som sagt 9 och ½ år och det fungerar för mig.

Jag kan ju tillägga att riktigt kalla och ruggiga vinterdagar har jag inget minne av att fläkten går. Men med lite solvärme går den även på vinterdagar.
#1187013
Kan vara så att jag inte har Clean Zone som det pratades om, det vet jag faktiskt inte.
Rådlös skrev:Funk: "Undrar om inte fläktreglaget behöver stå i autoläge också...fast säker är jag inte... "

Jag tror att du har rätt. Det låter riktigt så. Om jag ställer fläkten i Noll, så stängs autofunktionen och AC'n av. Därför har jag för det mesta fläkten i åtminstone det första steget.
Just nu sitter jag inte i bilen utan vid ett skrivbord och kan inte kolla det aktuella läget. Men ni som saknar funktionen, ställ fläkten i första eller andra läget och Auto på AC-funktionen. Kolla sedan nästa gång ni öppnar med nyckeldosan om fläkten går. Min bil är som sagt 9 och ½ år och det fungerar för mig.

Jag kan ju tillägga att riktigt kalla och ruggiga vinterdagar har jag inget minne av att fläkten går. Men med lite solvärme går den även på vinterdagar.
Ska testa det idag, riktigt varmt här och bilen står rakt i solen. Så är det någon gång fläkten bör gå så är det idag haha.
#1199318
Intresant tråd Hade detta på Min V40 CC -12 sen start men senaste 6 månaderna så har de ej funkat då det varit varmt så ac måste vara på auto samt temperaturen kan va på ex 22 grader i bilen för att den ska dra igång?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]