Schmoyoho skrev:Antisladd och antispinn funkar som vanligt i sportläget, om man inte också aktiverat DSTC sport men det är inget man råkar göra. Man behöver inte heller sportläget för att göra omkörningar, vanliga Drive har också ett sorts sportläge där den växlar ner och varvar lite om den känner du trampar till på gasen lite tvärt.
Sportläget gör "bara" att gaspedalen blir känsligare och växellådan föredrar lägre växlar och snabbare växlingar.
Jag hade för mig att reduceringen hoppa in direkt, så känns det också när man kör i sportläget, har dock inte lagt märke till någon symbol.
"Stabilitetssystem, sportläge
Sportläget ger möjlighet till en mer aktiv körupplevelse. Systemet känner då av om gaspedal, rattrörelser och kurvtagning är mer aktiv än vid normal körning och tillåter då kontrollerad sladd med bakvagnen upp till en viss nivå innan det ingriper och stabiliserar bilen. Symbolen lyser när sportläget är aktiverat."
"Geartronic – Sportläge
Sportprogrammet ger ett sportigare beteende och tillåter högre varvtal på växlarna. Samtidigt fås snabbare respons vid gaspådrag. Vid aktiv körning prioriteras även körning på en lägre växel, innebärande fördröjd uppväxling."
I D får man stämpla på ganska mycket om man ska få i en lägre växel, man kan lätt trycka ned pedalen i flera omgångar för att få i olika växlar medans i sportläget så ligger man redan på de lägre.