Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1185886
Hej!

Jag är ny volvoägare :-DD och har köpt en 2017 (Nya strålkastarna) Volvo V40 T5 R-design med Polestar. Den har 8 stegad automat.

Undrar hur ni upplever den 8 stegade växellådan?
Jag tycker den slirar för mycket.
När man accelererar i ex stadskörning lägger den i Lock-up även när man fortfarande accelererar så den blir segare.
Varvtalet varierar alla dagar. Ena dagen vill den ligga på 2.000 varv i alla hastigheter och nästa dag vill den ligga på 1.500 varv i alla hastigheter. Även när det är likadant väder och kört bilen lika varm.

Är era växellådor också så här? Eller är jag van vid min förra bil Passat DSG? Den hade stabilt varvtal hela tiden och slirade aldrig vad jag märkte. Varvtalet ändrades bara vid växling och hastighet.

:)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1185888
DSG är ju en helt annat typ av automatlåda, och slirar i princip ingenting då den inte är byggd för det. En automatlåda med momentomvandare är ju byggd för att slira när det finns behov för det. Däremot förstår jag inte problemet att den låser (lockup) vid acceleration, det är ju precis det den skall göra?!
av CAVT
#1185889
Ok tack för svar, jag bara undrade om det skulle vara så eftersom min andra inte var så. Kanske en vanesak eftersom jag inte riktigt har kört annan automat innan. Men då vet jag :)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1185910
Om bilen är spretans ny tar det kanske några mil innan lådan växlar perfekt.
När ja o svågern testade en V60 T5 med 8-steg så var den lite som TS. Efter lite landsvägskörning blev det något bättre. Kanske vill den ligga lite högre i varv pga motorns register.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1185979
Det tar ju någon mil innan oljan i automaten blivit varm, innan dess slirar ju alla traditionella automater vansinnigt mycket (för att värma olja). Otroligt störigt tycker jag, medan andra antagligen inte märker av det.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1185995
MartinS skrev:Det tar ju någon mil innan oljan i automaten blivit varm, innan dess slirar ju alla traditionella automater vansinnigt mycket (för att värma olja). Otroligt störigt tycker jag, medan andra antagligen inte märker av det.
Stör mig också. Gasar jag lika mycket på vintern som på sommaren när jag kör ut från en korsning så lägger sig varvtalet på 3500 rpm jämför med 2000. Är dock bara när det är minusgrader som den gör så :) Iofs 6-växlad, den lär vara värre.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av CAVT
#1185996
Bilen är inte helt ny :) . En försäljare hade den innan.
Noterade nu att den inte vill ligga under 1900-2000 varv även när man har samma hastighet. Även efter 2.5 mil. Men med paddlarna kan jag sedan själv växla upp, men när paddlarna kopplas bort efter några sekunder växlar den ner igen till närmare 2000 varv. Kan det vara just T5 motorn som är så eller Polestar-optimeringen? Det jag stör mig på med detta är att förbrukningen måste väl bli högre?
Kan höra med serviceteknikern sen, när jag ska lämna den för bromspedalen och bilen skakar när man bromsar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1185998
Men är 2000rpm verkligen högt vid planflykt för en T5:a, jag tycker inte det känns som det, spontant...
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]