Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1186549
Ok har inte kört många bilar så vet inte hur allt ska va :) så tack för svar. Nu när jag kört mycket sen jag köpte den så är växellådan mycket bättre än när jag fick den :-)-)
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1186725
Min XC60 har inga problem att ligga på 1200-1500 rpm, dock slänger den oftast inte i 8an fören 95 (utan glädjemätare). När den väl fått i 8an så kan den ligga strax under 90, den brukar också klara ganska branta backar innan den växlar ner. Förmodligen går den snålare på 7an eller så vill Volvo att man har lite mer varv om man behöver gasa eller uppför.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1186737
Sedan är det väl inte så bra att segdra en bensinturbomotor?
av CAVT
#1186776
när jag segdrar med mycket vrid i mellanregistren på kanske halvgas så luktar det avgaser i bilen. jag gillar inte att varva för mycket så har inte gjort kickdown så ofta men när jag gjort det luktar det inget. Kanske inte har med växellådan att göra? Får ta upp detta när jag lämnar den för andra felen.Får passa på att lämna den för felen man hittar under garantin :)
av Lövet
#1186787
Det ska aldrig lukta avgaser i bilen, men det har ingenting med växellådan att göra.
av CAVT
#1187234
Har märkt nu att det luktar något liknande avgaser. Svårt säga vad. Men det sker inte vid kickdown i drive. Det sker bara i sportläge när man växlar med paddlarna. Jag har polestar också så växlingarna är hårda och snabba. Kan det va från växellådan ändå? Eller när man laddar turbon fullt och släpper gasen så kommer ju ett "turboljud" :) . Släpps det ut något från bilen vid det pyset?
av Lövet
#1187297
Nej växellådan kan inte lukta. Den är helt försluten.

Det ska dock aldrig lukta avgaser i bilen hur du än kör. "Pyset" går tillbaka ut i avgassystemet så det ska inte heller lukta inuti bilen.

Det är dock fullt normalt att det luktar bränt efteråt utanför bilen om du kör hårt.
av CAVT
#1187377
Testade även eco-läget när jag körde tidigare idag och som någon tidigare skrev här i tråden så växlar den tidigare och ligger på 1500 varv hela tiden istället för närmare 2000 i normalläge. Och den växlar inte ned när man ger lite gas. Eco-läget gjorde växellådan mycket bättre tycker jag. Den slirar inte och den växlar precis där man vill. Perfekt! :D
av CAVT
#1187565
Jag skrev tidigare att bilen luktar något liknande avgaser. Idag när det va extra varmt ute hade jag framrutorna nerhissade och det är en lukt av klor som kommer varje gång man trycker full gas i manuellt läge på låga och mellanvarv. När man kör lite på vridet. Vad kan detta va? :???: kanske lite OT
Användarvisningsbild
av MartinS
#1187691
Det är nog lukten av adrenalin ;-)
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]