Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1186075
Körde i 90km/h och den ligger som sagt på nästan 2000, men det jag märkte nu är att om man lägger i högre växel manuellt låter bilen som en manuell som håller på att få motorstopp :D så T5-motorn är nog gjord för att ligga närmare 2000 på planflykt och gillar inte för låga varv. Så åttans växel används nog inte förren kanske 110km/h :)
av Cuskic
#1186399
Just Volvos nya 8 Växlade Lådor är väldigt nya självklart är dom testade men dom har fått väldigt mycket kritik att dom är väldigt slöa . Själv kör jag en V40 CC -12 D4 Gamla 5an på 177 Hk chippad till 230 hk och 6 växlade automaten den går som en klocka medans flera som har just nya 4 Cylindirga motorn och 8 Stegade autmaten tycker de ren skit . Volvo har tappat lite sin karaktär när dom valde ta bort 5 cyl motorerna
Användarvisningsbild
av MartinS
#1186409
Nu känns det kanske som att tråden kommer spåra ur, men en VEA diesel är ju sååååå mycket bättre i alla avseenden jämfört med de gamla 5-cyl dieslarna. Jag kan inte hitta en enda fördel med de gamla motorerna vid en sådan jämförelse.


Jag tycker mig bara ha läst positiva kommentarer om de nya 8-stagade automaterna. Var har de fått kritik för att de är slöa? Däremot har ju den gamla 6-växlade lådan fått oändligt mycket dålig kritik även om jag själv tycker den är "helt okej" för att vara en automat. Men jag är ju mest en "manuell kille"....
av CAVT
#1186428
Jag är mycket nöjd med min bil hittills :-DD , förutom någon småsak jag ska lämna på garanti.
Men jag undrar en sak till om växellådan. Ibland när man accelererar lite, så lite så att den inte behöver växla ned, så ligger den kvar på samma varvtal men hastigheten ökar. Är det en del av slirningen?
av Lövet
#1186493
Ja
av CAVT
#1186549
Ok har inte kört många bilar så vet inte hur allt ska va :) så tack för svar. Nu när jag kört mycket sen jag köpte den så är växellådan mycket bättre än när jag fick den :-)-)
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1186725
Min XC60 har inga problem att ligga på 1200-1500 rpm, dock slänger den oftast inte i 8an fören 95 (utan glädjemätare). När den väl fått i 8an så kan den ligga strax under 90, den brukar också klara ganska branta backar innan den växlar ner. Förmodligen går den snålare på 7an eller så vill Volvo att man har lite mer varv om man behöver gasa eller uppför.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1186737
Sedan är det väl inte så bra att segdra en bensinturbomotor?
av CAVT
#1186776
när jag segdrar med mycket vrid i mellanregistren på kanske halvgas så luktar det avgaser i bilen. jag gillar inte att varva för mycket så har inte gjort kickdown så ofta men när jag gjort det luktar det inget. Kanske inte har med växellådan att göra? Får ta upp detta när jag lämnar den för andra felen.Får passa på att lämna den för felen man hittar under garantin :)
av Lövet
#1186787
Det ska aldrig lukta avgaser i bilen, men det har ingenting med växellådan att göra.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!