Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1190873
Hej har nu kört några hundra mil i min T5 vea polestar men saknar faktiskt växellådan DSG i min förra bil. En smaksak kanske :). Men jag undrar vad skillnaden är i D och S läge på växellådan. När jag lägger den i S så får motorn annat och högre brummande ljud. Jag har polestar. Blir det mer effekt i S? Känns så
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1190902
S står för Sportläge, bilen föredrar lägre växlar jämför med tidigare högre växlar i D och du få mer drag i bilen pga högre varvtal och andra växlingspunkter. Läget kan användas vid exempelvis omkörningar så man slipper göra en "kickdown" för att få i lägre växel.

Det är också vanligt att vissa antispin/antisladdsystem reduceras i S-läget, så man kan köra lite tokigare och få hjulspinn etc om man är ute efter det. På vintern kanske det inte är helt optimalt med sportläge om man inte vill spinna fram hela vägen.
av Schmoyoho
#1190952
Antisladd och antispinn funkar som vanligt i sportläget, om man inte också aktiverat DSTC sport men det är inget man råkar göra. Man behöver inte heller sportläget för att göra omkörningar, vanliga Drive har också ett sorts sportläge där den växlar ner och varvar lite om den känner du trampar till på gasen lite tvärt.

Sportläget gör "bara" att gaspedalen blir känsligare och växellådan föredrar lägre växlar och snabbare växlingar.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1190958
Schmoyoho skrev:Antisladd och antispinn funkar som vanligt i sportläget, om man inte också aktiverat DSTC sport men det är inget man råkar göra. Man behöver inte heller sportläget för att göra omkörningar, vanliga Drive har också ett sorts sportläge där den växlar ner och varvar lite om den känner du trampar till på gasen lite tvärt.

Sportläget gör "bara" att gaspedalen blir känsligare och växellådan föredrar lägre växlar och snabbare växlingar.
Jag hade för mig att reduceringen hoppa in direkt, så känns det också när man kör i sportläget, har dock inte lagt märke till någon symbol.

"Stabilitetssystem, sportläge
Sportläget ger möjlighet till en mer aktiv körupplevelse. Systemet känner då av om gaspedal, rattrörelser och kurvtagning är mer aktiv än vid normal körning och tillåter då kontrollerad sladd med bakvagnen upp till en viss nivå innan det ingriper och stabiliserar bilen. Symbolen lyser när sportläget är aktiverat."

"Geartronic – Sportläge
Sportprogrammet ger ett sportigare beteende och tillåter högre varvtal på växlarna. Samtidigt fås snabbare respons vid gaspådrag. Vid aktiv körning prioriteras även körning på en lägre växel, innebärande fördröjd uppväxling."

I D får man stämpla på ganska mycket om man ska få i en lägre växel, man kan lätt trycka ned pedalen i flera omgångar för att få i olika växlar medans i sportläget så ligger man redan på de lägre.
av CAVT
#1192280
Hej, när jag kör i 45-50 km/h så gungar bilen lite och nålen i varvmätaren rör sig. Är detta normalt? Det är bara i denna hastighet det händer i stadskörning när man håller jämn gas och hastighet. Lite störigt är det :)
av CAVT
#1197201
Hej!

Jag har läst några trådar om automatlådor som varvar mycket när de är kalla, vilket jag förstått de ska göra för att bli varma snabbare.
Men min gör tvärtom. När jag kör iväg på morgonen beter sig lådan som den gör i eco+. Den gör även detta när man startar bilen när den är helt varm. Efter några kilometrar försvinner detta och den växlar som vanligt igen. Startar den 8-växlade i något ekonomiläge alltid :| ? V40 VEA T5 Polestaroptimerad 2017.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1197236
Slirar är lite fel uttryck. Det är en hydraulisk nedväxling. Man låter motorn gå fortare än ingående varvtal till lådan men får i sin tur ut ett högre vridmoment genom momentomvandlaren. Dock med en viss förlust av verkningsgrad. Med en växellåda med få växelsteg kan det vara så att man får högre vridmoment till hjulen i vissa hastigheter med urkopplad lock-up. Det upplevs ju också ofta mjukare att åka med gamla lådor som saknar/kör mindre lockup men lite mer såsigt mellan motor och hjul ;)

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]