Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Figgeduni
#1182909
Hej köpte nyligen en 2014 V40 D3 CC som gått 7000 mil.

Till frågan då, efter man backat och lägger i drive så kommer de ett ljud efter ½-1 sekund, vet inte riktigt vad de kan vara. Verkar bara hända efter man backat dock, lägger man i P elr N och sen drive igen så låter det inget (förutom om man inte trycker in bromsen nog hårt). Ljudet som kommer om man inte håller in bromsen nog mycket då man lägger i drive låter ungefär likadant som ljudet man får efter backning, bara att de är svagare. Låter annars som den går och växlar precis som den ska.

Hittade ett youtubeklipp på en kille som kör en D2 och får typ samma ljud på sin då han lägger i drive.



Vid 4 sekunder typ ½-1 sekund efter han lägger i drive så får han ungefär samma ljud som jag får.

Nu till frågan, ska den låta så? Eftersom de låter likadant på hans bil börjar jag fundera om de inte ska vara så? Kommer de från att den "kopplar in" för att börja driva elr "byter håll" från att backa till att köra framåt?

Ber om ursäkt ifall de är en efterbliven fråga men har bara kört en gammal automat golf från 98 :roll:
av Figgeduni
#1183138
leopard skrev:är det klicket du menar ? inte så enkelt att det e så att den låser dörrarna ?
Nä inte det, utan precis efter han lägger i drive så får han ett ljud exakt samtidigt somt bilen börjar rulla (skulle dock bara kunna vara bromsarna elr liknande som låter för ha, men jag får ett liknande ljud då jag lägger i drive och står still). Dock inser jag nu att han har en 2016 så antar de är Powershift lådan och inte Geartronic lådan som jag har. Men ska fara in med den hos en mekaniker som får lyssna på den sen bara för säkerhets skull.
av Calva14
#1190242
Fick du någon lösning på detta?
av Figgeduni
#1190264
Nä inte varit inne å låtit som lyssna än, ska in till veckan. Tror dock inte de är någon större fara då jag hört det på flera videos. Har även uteslutit att de är växellådan i sig då de bara låter om man håller i bromsarna, lägger man i N före å släpper bromsen eller släpper bromsen direkt man lagt den i D före den "lägger i växeln" så låter det inget.




Lyssnar man där på 46-47 sek så hör man de där låga "morrande" ljudet vilket låter exakt likadant å då är de där på en v60, me ska som sagt in å höra till veckan

Reparationer på burk ska du hålla […]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]