Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trubaduren
#1178753
Det blev tyvärr en diesel. Volvo V40 2016 D3. Märker att man inte ser så mycket, den är större än Yarisen. Men alla reglage är samma som andra V40 (antar jag) och kopplingen känns okej. Betydlig roligare att köra än vår Yaris, jävla massa kräm i låga varvtal, hehe. Det jag behöver tänka på när jag sedan kör en bensinversion av V40 är väl att jag måste ge mer gas vid start? Denna diesel motor rullar på rätt gött utan att ens behöva ge gas, även i motlut.

Hursomhelst, tack för er hjälp och åsikter!
Användarvisningsbild
av SebSE
#1178905
Trubaduren skrev:Det blev tyvärr en diesel. Volvo V40 2016 D3. Märker att man inte ser så mycket, den är större än Yarisen. Men alla reglage är samma som andra V40 (antar jag) och kopplingen känns okej. Betydlig roligare att köra än vår Yaris, jävla massa kräm i låga varvtal, hehe. Det jag behöver tänka på när jag sedan kör en bensinversion av V40 är väl att jag måste ge mer gas vid start? Denna diesel motor rullar på rätt gött utan att ens behöva ge gas, även i motlut.

Hursomhelst, tack för er hjälp och åsikter!
Sen: De tar hänsyn till att man kör en bil som är ovan. 1-2 kärringstopp är ok och det kontrollerar hur man hanterar dem (lugnt och sansat och trafiksäkert) mer än att de kommer sitta och titta på att du är ovan och kugga pga det.
(För alla som hyrt bil några gånger vet att vissa kopplingar/motorer kan var trixiga innan man lärt sig dem)
av Trubaduren
#1178957
SebSE skrev:
Trubaduren skrev:Det blev tyvärr en diesel. Volvo V40 2016 D3. Märker att man inte ser så mycket, den är större än Yarisen. Men alla reglage är samma som andra V40 (antar jag) och kopplingen känns okej. Betydlig roligare att köra än vår Yaris, jävla massa kräm i låga varvtal, hehe. Det jag behöver tänka på när jag sedan kör en bensinversion av V40 är väl att jag måste ge mer gas vid start? Denna diesel motor rullar på rätt gött utan att ens behöva ge gas, även i motlut.

Hursomhelst, tack för er hjälp och åsikter!
Sen: De tar hänsyn till att man kör en bil som är ovan. 1-2 kärringstopp är ok och det kontrollerar hur man hanterar dem (lugnt och sansat och trafiksäkert) mer än att de kommer sitta och titta på att du är ovan och kugga pga det.
(För alla som hyrt bil några gånger vet att vissa kopplingar/motorer kan var trixiga innan man lärt sig dem)
Ja, precis. Dock så skrev jag kunskapsprov idag (klarade det) och såg att bilarna där också var diesel, D2, D3 och D4. Jag körde en D3 och känner mig ganska förberedd då jag nu är van vid att den tar mer vid låga varvtal. Tror faktiskt inte jag kommer ha några problem med kopplingen, då det är diesel igen. Detta stod inte på trafikverkets hemsida, därför jag var lite nervös. :)
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)