Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trubaduren
#1177640
Tjenare!

Ska köra upp om någon vecka i Borås (privat), där de har V60 och V40. Har aldrig kört en volvo tidigare och hade tänkt hyra en V40 från närmsta OKQ8, i en helg (kostar lite mer än en körlektion). Frågan är därför, hur skiljer sig V60 och V40 åt, rent hur kopplingen agerar et cetera? Misstänker att det bör vara ganska likt? Ifall någon har kört båda, kan ni säga vad som skiljer de mest, och ifall det ens är värt att hyra bilen? Är de för olika?

Tack på förhand!


EDIT: Har körkort nu. Det var värt att hyra bilen V40 D3, fick köra en V60 D4 kändes väldigt lika. Tack för hjälpen. :)
Senast redigerad av 2 Trubaduren, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1177642
Ta den som har det utrymmet du behöver eller vill ha och som är billigast, du ska ju inte köpa bilen :)
av Trubaduren
#1177648
Micce1980 skrev:Ta den som har det utrymmet du behöver eller vill ha och som är billigast, du ska ju inte köpa bilen :)
Ja, jo, men eftersom trafikverket har både V60 och V40 så undrar jag mer hur lika bilarna är, och ifall det är värt? 50% chans att jag får den bilen jag hyr, ju.
av RitPer
#1177650
V40 bör väl vara trevligare att köra upp i då den är mindre? Eller fattade jag frågan fel?

Lite OT kanske men hur lär trafikskolorna ut att hitta dragläge nu förtiden när moderna bilar gör det åt en?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1177653
Ahh trodde du skulle köra upp till Borås :wink: Jaja men dåså..

Hur hade du tänkt nu? Antar att du kommer ha kört mer än en helg totalt? :)

I Borås har de mycket riktigt Volvo V40, Volvo V60, samt Volvo V40 (automat), hade valt V40:n rakt av för en sådan aktivitet
av Trubaduren
#1177657
Verkar som jag har varit oerhört otydlig i mitt inlägg. För att göra det lite klarare:

Jag ska köra upp nästkommande vecka, som privatist (ingen körskola).

Har kört mestadels en toyota yaris 07, Audi A3, Yaris 2017, et cetera.

Trafikverket har Volvo V60 och Volvo V40.

Jag funderar på att hyra en V40/V60 i en helg, för att öva på just den bilen.

Frågan är då, hur lika är bilarna varandra, om vi tänker oss koppling, hur de kör et cetera? Behöver veta detta eftersom jag vill veta om det är värt eller inte. Vår Yaris har en "fjädrande" koppling, och är väldigt seg jämfört med andra bilar jag kört.

EDIT: skillnaden mellan V60 och V40.
Senast redigerad av 1 Trubaduren, redigerad totalt 0 gånger.
av Trubaduren
#1177658
Micce1980 skrev:Ahh trodde du skulle köra upp till Borås :wink: Jaja men dåså..

Hur hade du tänkt nu? Antar att du kommer ha kört mer än en helg totalt? :)

I Borås har de mycket riktigt Volvo V40, Volvo V60, samt Volvo V40 (automat), hade valt V40:n rakt av för en sådan aktivitet
Korrekt, kört sedan februari ungefär.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1177672
Ja det var inte helt lätt. Du behöver bra sikt åt alla håll typ. Har bara kört V40 som lånebil och den är smalare och man kommer närmare A-stolpen känns det som.
V60 är lite större men smidig för det.
av Trubaduren
#1177675
Perra83 skrev:Ja det var inte helt lätt. Du behöver bra sikt åt alla håll typ. Har bara kört V40 som lånebil och den är smalare och man kommer närmare A-stolpen känns det som.
V60 är lite större men smidig för det.
Hur lika är de annars då? I hur de kör?
Användarvisningsbild
av ersj
#1177690
Är det samma motor i bilarna är det ganska likvärdiga att köra. V60 känns så klart lite större. Det nog mer skillnad på en V40 T2 vs V40 D4 än V40 D2 vs V60 D2 om du förstår hur jag menar.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]