Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trubaduren
#1177694
ersj skrev:Är det samma motor i bilarna är det ganska likvärdiga att köra. V60 känns så klart lite större. Det nog mer skillnad på en V40 T2 vs V40 D4 än V40 D2 vs V60 D2 om du förstår hur jag menar.
Låter logiskt! På trafikverkets hemsida står det om det är diesel, men inte specifikt årsmodell på bilarna och inte heller vilka motorer det är. Tror du man kan ringa, eller kan man anta att de har samma motor? Är relativt okunnig om bilar, så brukar kopplingen kännas densamma på V-modellerna, eller skiljer det sig också?`Tack för svar, förresten.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1177740
Man ser nog lite bättre ut runtom från en V60
av Calva14
#1177758
Om du kört yaris och riskerar att få en större v60 skulle jag nog köra den en helg så har du vana av bägge typerna. Lycka till!
Användarvisningsbild
av ersj
#1177940
Antar att trafikverkets bilar med största sanorlikhet är dieslar. Om du provar en V60 D2 så har du provat den största bilen med minst motor. Blir det då en med större motor eller/och en V40 så borde de bara kännas bättre.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1177943
ersj skrev:Antar att trafikverkets bilar med största sanorlikhet är dieslar. Om du provar en V60 D2 så har du provat den största bilen med minst motor. Blir det då en med större motor eller/och en V40 så borde de bara kännas bättre.
http://www.trafikverket.se/korkort/ovri ... ets-bilar/ :wink:

Snabbt räknat och om man antar att när det inte står mer information än vad det är för bilmodell då tar den för en bensinare har de ca 86 bilar varav ca 41 är dieslar så säg 50%

Förefaller även som om att det bara är Visby som inte har tillgång till automatare. Får väl hoppas att de behöver fler så att det i längden blir vanligare med aut. i begagnatparken ;)
av Trubaduren
#1178753
Det blev tyvärr en diesel. Volvo V40 2016 D3. Märker att man inte ser så mycket, den är större än Yarisen. Men alla reglage är samma som andra V40 (antar jag) och kopplingen känns okej. Betydlig roligare att köra än vår Yaris, jävla massa kräm i låga varvtal, hehe. Det jag behöver tänka på när jag sedan kör en bensinversion av V40 är väl att jag måste ge mer gas vid start? Denna diesel motor rullar på rätt gött utan att ens behöva ge gas, även i motlut.

Hursomhelst, tack för er hjälp och åsikter!
Användarvisningsbild
av SebSE
#1178905
Trubaduren skrev:Det blev tyvärr en diesel. Volvo V40 2016 D3. Märker att man inte ser så mycket, den är större än Yarisen. Men alla reglage är samma som andra V40 (antar jag) och kopplingen känns okej. Betydlig roligare att köra än vår Yaris, jävla massa kräm i låga varvtal, hehe. Det jag behöver tänka på när jag sedan kör en bensinversion av V40 är väl att jag måste ge mer gas vid start? Denna diesel motor rullar på rätt gött utan att ens behöva ge gas, även i motlut.

Hursomhelst, tack för er hjälp och åsikter!
Sen: De tar hänsyn till att man kör en bil som är ovan. 1-2 kärringstopp är ok och det kontrollerar hur man hanterar dem (lugnt och sansat och trafiksäkert) mer än att de kommer sitta och titta på att du är ovan och kugga pga det.
(För alla som hyrt bil några gånger vet att vissa kopplingar/motorer kan var trixiga innan man lärt sig dem)
av Trubaduren
#1178957
SebSE skrev:
Trubaduren skrev:Det blev tyvärr en diesel. Volvo V40 2016 D3. Märker att man inte ser så mycket, den är större än Yarisen. Men alla reglage är samma som andra V40 (antar jag) och kopplingen känns okej. Betydlig roligare att köra än vår Yaris, jävla massa kräm i låga varvtal, hehe. Det jag behöver tänka på när jag sedan kör en bensinversion av V40 är väl att jag måste ge mer gas vid start? Denna diesel motor rullar på rätt gött utan att ens behöva ge gas, även i motlut.

Hursomhelst, tack för er hjälp och åsikter!
Sen: De tar hänsyn till att man kör en bil som är ovan. 1-2 kärringstopp är ok och det kontrollerar hur man hanterar dem (lugnt och sansat och trafiksäkert) mer än att de kommer sitta och titta på att du är ovan och kugga pga det.
(För alla som hyrt bil några gånger vet att vissa kopplingar/motorer kan var trixiga innan man lärt sig dem)
Ja, precis. Dock så skrev jag kunskapsprov idag (klarade det) och såg att bilarna där också var diesel, D2, D3 och D4. Jag körde en D3 och känner mig ganska förberedd då jag nu är van vid att den tar mer vid låga varvtal. Tror faktiskt inte jag kommer ha några problem med kopplingen, då det är diesel igen. Detta stod inte på trafikverkets hemsida, därför jag var lite nervös. :)
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]