Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174521
Hej Volvo vänner!

Har ett otroligt störande vinande/tjutande/porlande läte från fotbrunnen på passagerar sidans fotbrunn, Volvo har tömt kylanläggningen 2ggr och säger att det är rätt mängd gas (Det första förslaget jag fick till ljudet) Stänger jag av Ac´n på knappen så tystnar detta ljud. Så problemet ligger i ac´n och dess komponenter. Det varierar väldigt i tonläge från att nästan inte höras alls till att höras trotts att man är uppe runt 100. Det kommer och går och ibland kan det hålla i sig till man stänger av bilen efter flera mils körning. Har vid dessa tillfällen provat att manuellt stänga av ac'n på knappen då tystnar det som sagt för att efter en stund återupptas när man slår igång den igen. Finns det någon som har liknande fenomen?
Senast redigerad av 1 Mini_ice, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1174588
ljungis skrev:Har själv råkat ut för samma symptom på 2 olika bilar.I båda fallen var det fel på epantionsventilen


Skickat från min iPad med Tapatalk

Har någon av dessa varit Volvo?

Har nu varit inne på Volvo 2ggr och de påstår att de inte hör något ljud alls och att allt är bra, men så fort jag hämtat bilen och kört en stund så återkommer ljudet, fick med mig en kille ut på provkörning och naturligtvis lät det inte ett smack om bilen då han var med :oops: :evil:
#1175556
Åk till en riktig väletablerad AC-service, bilverkstäder hyr ofta in AC-tjänsterna utifrån eller har en av mekarna som gått de nödiga kurserna för att lagom precis få fylla på men är inte så bra på att just felsöka i sådana system...

---

Hur är kylkapaciteten när det visslar och gurglar, ändras det när du ställer för varmare/kallare - ökar/minskar fläkthastigheten, prova olika motorvarv (inklusive trampa ur och låta det går ned till tomgång (om man har manuell låda) etc.

När det gurglar, susar och visslar så brukar det oftast indikera för lite köldmedie i systemet. Det kommer stora mängder gas tillsammans med kondensatet och det hostar och har sig ungefär som när man har luft i vattenledningarna och spolar vatten.

bilar med orificer (identifieras enklast med att man har stor torkfilter som blir iskall någonstans under motorhuven) så sitter strypningen en bit innan genomföringen till torpedplåten för att med olika trix minskar att väsande hörs in - då bilar med orificer så är det en normaltillstånd att det kan vara gasbubblor i kondensatet innan strypningen.

bilar med expansionsventil så är det annan sak - det skall normalt inte komma bubblor med kondensatet då sådana ger oljud.

Har man uteslutit att det skulle vara fel på mängden (dvs. för lite) köldmedie så har man läget att expansionsventilen står öppen hela tiden och då bör problemet minska om man ökar varvtalet på motorn (= större pumpkapacitet på kompressorn och mer kondensat produceras) eller att själva kompressorn pumpar dåligt (upplevd allmän dålig kylkapacitet).

För att försöka bedöma ena eller andra fallet så bör man bör man (försiktigt, massor av remmar och rörliga delar som roterar i området) under drift följa den grova ledningen till kompressorn och känna om den är iskall hela vägen in samt även kompressorn är sval på sin utlopp (prova vid liten samt max fart på ventilationen), då kan man troligen anta att expansionsventilen står fullt öppen hela tiden eftersom kompressorn suger kondensat och kyler sig. Verkar kompressorn väldigt varm på sin utlopp (skållhet (> 90 grader C) - du får brännskador om du inte passar dig) och den tjocka röret är inte övertygande kallt och vid full fläktpådrag har närmast samma temperatur som i luften omkring bilen, så verkar kapaciteten dålig - det kan också beror på dålig expansionsventil men det ger inte ett väsande ljud - därför det fallet att man kan antingen anta en expansionsventil som är fullt öppen (och ger kall kompressor och sval utlopp) eller att kompressorn pumpar dåligt (varm kompressor med skållhet gasutlopp).
#1176501
Suverän beskrivning av hur det kan vara!!


I måndags så "svek" jag min ordinarie verkstad och åkte 2 mil för att kolla med en annan bilia verkstad han hörde ljudet direkt och tyckte inte att jag skulle behöva stå ut med detta, och mycket riktigt som du skriver Nelson så hittade han något om att man skulle isolera kring rören inne i kupén.. Har varit in 3 ggr sammanlagt på "ordinarie"anläggning, tycker det är konstigt att inte de sett denna TJ..

Vad står förkortningen TJ för?? :oops:

Inga fler som reagerat på detta ljud?
#1176550
Jag har inget konstigt ljud från kylan på min my16.

Däremot kan min kupéfläkten "gurgla" när man låser upp bilen och fläkten går innan man öppnar någon dörr. Förstår inte vad det kan vara.
#1176597
MartinS skrev:Jag har inget konstigt ljud från kylan på min my16.

Däremot kan min kupéfläkten "gurgla" när man låser upp bilen och fläkten går innan man öppnar någon dörr. Förstår inte vad det kan vara.
Okej mysko..


Tack Nelson

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]