Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1172424
Hej,

Jag köpte min V40 T2 MY16 kinect i December med 300 mil på nacken (idag 1300 mil) för 170,000 sek av privatperson (annons ute för 185)
Då stod jag i varmgarage och behövde inte bry mig om vintern. Nu står jag istället ute.. lyxproblem va?

Men jag känner spontant att det borde vara en självklarhet med parkeringsvärmare/motorvärmare om jag
har en såpass modern bil.
Därför börjar jag gå i tankarna om att sälja.. men jag är för bekväm för att tycka att det ska vara en kul grej.

Vad skulle ni rekommendera, lite brainstorming?
1. Att jag eftermonterar en parkeringsvärmare/motorvärmare för en dyr peng.
2. Tar mig besväret att försöka hitta ett "kap" igen, dvs en V40 T2/D2 som har parkeringsvärmare och som inte är äldre än 2015-16.

3. Att jag "unnar" mig en bil med automatlåda + parkeringsvärmare men kanske får en äldre bil med högre mil? (pga högre värde)


Tacksam för all sorts diskussion.
#1172435
Ja, skulle inte köpa en bil utan värmare med tidur eller att den går att starta med app,du har en så ny bil så dem borde han värmare,är du säker på att det inte sitter en värmare i men utan tidur,har du ingen värmare i alls så tar det ju lång tid innan du får värme i bilen för motorn tar ju all värme och diesel​ motorn tar ju lång tid att bli varm.
#1172439
Det är ju katastrof om du lägger flera tusen på att förpesta miljön med fjärrstart av bilens motor. :evil: Man har ju motorvärmare för att förvärma så den inte släpper ut så mycket farliga avgaser vid start och att man får en behagligare värme i bilen. Välj vad du vill men inte det altenativet.

Om man nu måste starta en bil på vintern utan motorvärmare så är det bäst att skrapa rutorna, starta bilen och köra omedelbart. En motor som blir varmare snabbare om man ger den lite arbete än om den står på tomgång. Dessutom kommer man nånstans för det man släpper ut. /Micke
#1172523
Rådlös skrev:En fråga från en som inte äger någon dieselbil: Är det importbilar som inte har bränsledrivna värmare?
Ofta saknar importbilar bränslevärmare men inte alla.
Bara att öppna motorhuven och kolla om det sitter en klisterlapp på insidan av motorhuven mot torkarna.
#1172575
"Tänk dock på att TS har en T2, dvs bensinare...."

Ja-ha! Men då är det ju upp till TS själv att kolla det vid köpet. Kanske låter lite elakt sagt, men jag menar inget illa med det. Jag tänkte reflexmässigt mer på dieselbilar och deras värmare. Det är ju oftast dom vi läser om här.
Men då är det väl bara att kolla budgeten. En komplett och monterad elvärme med kupéfläkt och kanske en timer etc. etc. kostar väl en tredjedel av vad en bränsledriven värmare kostar?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...