Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80beat
#1172413
En liten fundering : Varför är D3 VEA snabbare än D3 5 cyl egentligen ? D3 5 cyl 150 hk 0 - 100 9.6s man 9.3s aut. och D3 VEA 150 hk 0 - 100 8.4s man + aut.
På pappret är ju 5 cyl D3 starkare 350 Nm mot VEA 320 Nm. Skiljer väl inget viktmässigt direkt heller , 20 kg kollade jag upp mot en bil på blocket.
(Man kan ju polestar optimera D3 5 cyl för att pressa 1 s men då blir motorn på 177 hk och presterar ändå samma som VEA 150 hk).

Bara nyfiken varför det är så..
Användarvisningsbild
av MartinS
#1172436
Det beror ju på var effekt och vrid är tillsammans med utväxlingen i låda och slutväxeln. Skiljer det något i max effekt mellan bilarna?
av S80beat
#1173540
MartinS skrev:Det beror ju på var effekt och vrid är tillsammans med utväxlingen i låda och slutväxeln. Skiljer det något i max effekt mellan bilarna?
Detta har jag fått fram. Ifall det kan vara till nytta :)
Nedanstående gäller för Automatlåda :

D3 VEA : 150 Hk/3750 rpm 329Nm/1750 - 3000 rpm 0 - 100 km/h 8.4 sek
Utv: 4,044 2,371 1,556 1,159 0,852 0,672:1 R=3,193:1 Slutväxel : 3,365:1
____________________________________________________________________
D3 5 Cyl : 150 Hk/3500 rpm 350Nm/1500 - 2750 rpm 0 - 100 km/h 9.4 sek
D3 5 Cyl Polestar : 177 Hk/3500 rpm 400 Nm/1750 rpm 0 - 100 km/h 8.3 sek

Utv: 4,148 2,370 1,556 1,155 0,859 0,686:1 R=3,394:1 Slutväxel : 3,08:1
Användarvisningsbild
av MartinS
#1173632
Automaten på VEA motorer är ju mycket "snabbare". Hur ser siffrorna ut för manuell?

Det kan va så att VEA når 100 på en lägre växel också, så den slipper en växling.
av S80beat
#1174163
Visst, här kommer prestanda för manuell låda:

D3 VEA 0 - 100 på 8.4 s toppfart 210 man + aut

D3 5cyl 0 - 100 på 9.6 s toppfart 210 man 205 aut

D3 5cyl Polestar 0 - 100 på 8.6 s toppfart ?

Man ser att VEA accar samma medans på 5 cyl skiljer det 2 till 3 tiondelar till automatens fördel
MartinS skrev:
Det kan va så att VEA når 100 på en lägre växel också, så den slipper en växling.
Så kanske de har löst det ja.
av McDonald
#1177592
S80beat skrev:. Skiljer väl inget viktmässigt direkt heller , 20 kg kollade jag upp mot en bil på blocket.
Skiljer faktiskt ca 100 kg mellan samma bil och olika motorer... menar då gamla D5 vs nya VEA D5
Användarvisningsbild
av MartinS
#1178008
McDonald skrev:
S80beat skrev:. Skiljer väl inget viktmässigt direkt heller , 20 kg kollade jag upp mot en bil på blocket.
Skiljer faktiskt ca 100 kg mellan samma bil och olika motorer... menar då gamla D5 vs nya VEA D5
FWD mot AWD då eller? Att det skiljer 100kg mellan D5 5-cyl och D5 4-cyl låter lite osannolikt.
Användarvisningsbild
av Funk
#1178183
MartinS skrev:
McDonald skrev:
S80beat skrev:. Skiljer väl inget viktmässigt direkt heller , 20 kg kollade jag upp mot en bil på blocket.
Skiljer faktiskt ca 100 kg mellan samma bil och olika motorer... menar då gamla D5 vs nya VEA D5
FWD mot AWD då eller? Att det skiljer 100kg mellan D5 5-cyl och D5 4-cyl låter lite osannolikt.
45 kg påstås det skilja mellan fyran och femman med växellåda I jämförbar setup...

/Thomas
av S80beat
#1178381
Enligt volvos tekniska data på D3 motorn är tjänstevikten på MY 15 ( 5 cyl) 1593 kg (automat) och på MY 16 (VEA) är det 1546 - 1615 kg (beroende på motor och låda mm) Min väger 1577 kg (automat). Gör verkligen den viktskillnaden 1 sek i acceleration ?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1178407
S80beat skrev:Enligt volvos tekniska data på D3 motorn är tjänstevikten på MY 15 ( 5 cyl) 1593 kg (automat) och på MY 16 (VEA) är det 1546 - 1615 kg (beroende på motor och låda mm) Min väger 1577 kg (automat). Gör verkligen den viktskillnaden 1 sek i acceleration ?
Nej
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]