Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1171394
Har kollat lite på detta kitt

https://www.volvotech.eu/v40/V40-MY-2015-2017/vbb8-mc

Men är lite osäker på vad man kan störa för andra saker i bilen. Har mailat lite med dem, och de säger att backkamera och sensorerna ska lira tillsammans som orginal gör, sen står det ju att de inte kan garantera till 100% att stödlinjerna förljer rattens rörelser. De har heller ingen digital manual man kan ladda ner, utan bara den man får med på papper i lådan.

Jag hittar inget forum eller liknande där någon monterat den heller.. Och det är ju helt andra pengar än de du pratar om.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1172164
As far as hardware goes, when the 'PAC Prep' option is selected all the factory fit is the tailgate loom that has the additional wiring for the camera that terminates at the left hand C-pillar. However, the option also means the factory will load the PAC software module into the Central Electronic Module. If your car was built without the 'PAC prep' option, then this is why when the dealer tried to apply the 'PAC enable' download it said the module wasn't present (the VIDA accessory software downloads are normally only small config files that enable software modules that are already present in the CEM).

This is way Volvo's software has worked for a long time - you can fit the extra hardware for any available option, but if the car was not originally built with that option, or the 'prep' option to fit and enable it in the future, the download to enable it won't be accepted.

VIDA can be used to enable or update software modules that are already loaded in the CEM, or to program a blank replacement CEM, ECU or other module with the software modules and config the car was built with (or has since been officially updated to - VIDA retrieves the current build state and configs from Volvo's server via the VIN). However, Volvo does not allow extra software modules that were not part of the original build spec to be downloaded to the CEM.

Hittade denna förklaring på ett engelskt forum, tänker inte översätta hela, men den säger att har man inte PAC prepp mjukvara laddad i bilen från början kan du aldrig åka till volvo och ladda den mjukvaran. Så tror tyvärr det är kört att montera orginal.

Orginal kameran skulle vara riktigt trevlig att göra om, men den verkar vara väldigt komplex så man behöver ha en del elkunskaper för att lyckas få ut den optiska signalen till en "break in box".
av morganeic
#1172308
Angående montering av backkamera. jag har en Volvo V60 2016 och var in på min lokala volvohandlare och kollade upp vad det skulle kosta att montera original backkamera. det visade sig att jag inte har optionskod 820 på bilen, de skulle kunna montera in original backkamera i bilen ändock, men de ville ha ca 16500 kr för detta. om jag hade haft optionskod 820 skulle det "bara" kosta ca 9000 kr, vilket som är det absurda priser. Detta borde gå att göra på V40 också om man är beredd att betala
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1172325
morganeic skrev:Angående montering av backkamera. jag har en Volvo V60 2016 och var in på min lokala volvohandlare och kollade upp vad det skulle kosta att montera original backkamera. det visade sig att jag inte har optionskod 820 på bilen, de skulle kunna montera in original backkamera i bilen ändock, men de ville ha ca 16500 kr för detta. om jag hade haft optionskod 820 skulle det "bara" kosta ca 9000 kr, vilket som är det absurda priser. Detta borde gå att göra på V40 också om man är beredd att betala
Enligt Lokala volvo samt volvo Göteborg, så gäller detta inte V40 utan endast V60'.. V40 måste ha det från fabrik.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]