Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emwroba
#1169028
Hej jag har en V40 D2 2014 med massa utrustning men utan backkamera.
Parkeringssensorer fram + bak adaptivfarthållare, parkass. Laneassist stora skärmen mm.

Jag kollade upp att man var tvungen att ha Optionskod 820 för att kunna eftermontera detta, men vad ingår i optionskod 820??
Jag ringde volvo och dom sa att jag saknar denna och att det inte går att eftermontera kamera då??

Kan man inte få tag på dom sakerna som ingår i optionskod 820 och eftermontera dom med?
Är det bara kabelhärvan i bagageluckan så borde man ju kunna ta en från skroten och montera i själv, övriga installationen ser ju väldigt enkel ut??

Tacksam för råd

// Robin
Användarvisningsbild
av SebSE
#1169555
Är det inte så att kabelstammen i nya Volvos är i princip anpassad för varje bil och dess konfiguration?

Jag har läst om just detta i flera utländska forum inför mitt bilköpa och svaret verkar genomgående vara "har man inte beställt original backkamera så går det inte att eftermontera". Då är det tredjepart som gäller.
av emwroba
#1169602
Ok men det ingår ju inte så mycket saker i backkameran??

Kabestam bakluckan, kamera bak, kabelstam fram till skärmen och det sitter den stora skärmen i bilen och sedan mjukvara??

Så vad ingår i optionskod 820 ???

Jag gissar på kabelstam bakluckan men vill veta säkert??
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1169615
Då tillägget väl kostar ca 500 spänn gissar jag att 820 gäller ytterligare någon kabel i stammen mellan bakluckan och instrumentpanelen. Utan denna kod finns inte nödvändiga kablar, är min gissning.
av guldbajare
#1169677
820 innebär en kabel från där kameran ska sitta i bakluckan till D-stolpen. Kabel måste därmed dras igenom hela bilen ändå trots den utrusningskoden.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1169853
Det jag fått fram är som andra säger kabeln från kameran till D-stolpen. Men det finns även 2 olika typer av 7" skärmar, en med videoingång och en utan.. Så detta skiljer också..
Sen är frågan om bilen vill ta emot mjukvaran som säkert behövs för att få det att fungera..
av emwroba
#1169952
Ok men om jag lossar skärmen och kollar om jag har kameraingången så borde det gå att få tag på kabeln i bagageluckan och sedan bara köpa kamera fästen och kablage bakifrån och fram för att sedan lägga i mjukvaran??

Känns skumt att dom har låst den funktionen om man inte valt optionskod 820 eller?

Finns det någon som eftermonterat kameran utan optionskod 820?


Jag har mailat volvo och frågat exakt vad som ingår i optionskod 820
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1169956
Det svaret som jag hela tiden fått av volvo är att det inte går utan 820.

Bara att skruva bort skärmen och kolla. Jag gav upp när jag kollade min skärm då den inte har den ingången.

Kablaget och kameran kostar ändå 4300:- så det är en saftig peng för att chansa på att det fungerar ändå.

Volvo, som så många andra märken har helskumma ideér.
av emwroba
#1169979
Har fått pris på kamera + plast bak på 750:- (Skroten) och kabel framifrån bak ca:400:- på volvo

Sedan är det bara kabel i bagagelucka från skroten och den kan inte bli dyr (200:-)

Och vad kan mjukvaran kosta max 500:-

Så tot: 1850:-

I värstafall får man väl byta skärmen med då ;)
Men det borde gå att genomföra eller??

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen