Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AramisKD
#1165295
Hallå!
Har fått ett stenskott på förardörren, mitten av dörren i höjd. Köpt täcktstift på Helmia som jag tänkte använda. Det är inte jättestort, men vill helst fylla i för att undvika rost osv. Har även köpt tunna smala penslar istället för sopkvasten som följer med.

Men jag har aldrig gjort detta. I instruktionspappret står det att man ska vänta 48h, innan man polerar. Tänkte polera för hand med duk.

Har någon här något utförligt tips hur jag ska gå tillväga?
Användarvisningsbild
av joel80
#1165296
Jag brukar blanda ett par droppar bas med klarlacken direkt. Sen doppa en smal pensel och fylla i försiktigt. Sen låter man det torka nån timme eller två innan man kör bilen.
Att hålla på och polera o så för att man fyllt i ett litet stenskott behövs inte.. Speciellt inte när man är smart nog att inte använda den, som du lämpligt kallar det, sopkvast som följer med. Använder man den kan man faan behöva våtslipa för att få bort all extra färg man får på... :)
av AramisKD
#1165297
joel80 skrev:Jag brukar blanda ett par droppar bas med klarlacken direkt. Sen doppa en smal pensel och fylla i försiktigt. Sen låter man det torka nån timme eller två innan man kör bilen.
Att hålla på och polera o så för att man fyllt i ett litet stenskott behövs inte.. Speciellt inte när man är smart nog att inte använda den, som du lämpligt kallar det, sopkvast som följer med. Använder man den kan man faan behöva våtslipa för att få bort all extra färg man får på... :)

Allright. Ser det bra ut för dig? Jag vill helst inte att det ska se ut som man fyllt hålet med tuggummi lixom som en del kan se ut :P
Användarvisningsbild
av joel80
#1165419
Jag brukar inte kunna hitta det jag fyllt i om jag går tillbaka och letar efter nån timme..
Användarvisningsbild
av joel80
#1165420
I allafall om det bara är små stenskott.. Större skador ser man såklart om man granskar närmre. Men sånt man fyller i med den lilla penseln brukar vara väldigt svårt att hitta igen faktiskt. :)
av dfa
#1165451
Har använt tandpetare med framgång för att fylla i färg i stenskott. Tycker penseln som följer med täckstiftet är på tok för stor och det blir bara kluddigt när färgen hamnar utanför.

Använd inte slipen som följer med innan du haft på klarlack, lätt att färgen följer med helt bort då. Om du är försiktig behöver du inte slipa ens.
Har inte testat att blanda klarlack direkt i färgen, utan brukar applicera i två steg, men det funkar säkert.

När vi ändå är inne på bilvård kan jag verkligen rekommendera Meguiars Ultimate Compound för att få bort ex. färgrester från uppslagsmärken eller mindre djupa repor från ex. parkeringsskador. Älskar den produkten! Men det vore bättre om alla kunde vara mer försiktiga när dom parkerade istället.
Användarvisningsbild
av joel80
#1165454
Jag slipar aldrig.. När man blandar det direkt är det enklare att få det bra från början.. När jag förut gjorde det i två steg blev det ofta att det blev som en liten färgbulle vid lagningen. Jag fick tipset om att blanda från en duktig rekondare när jag lämnade bilen för Ditec...
av AramisKD
#1165950
:x
joel80 skrev:Jag slipar aldrig.. När man blandar det direkt är det enklare att få det bra från början.. När jag förut gjorde det i två steg blev det ofta att det blev som en liten färgbulle vid lagningen. Jag fick tipset om att blanda från en duktig rekondare när jag lämnade bilen för Ditec...
Hur mycket ska man blanda av de båda?
Användarvisningsbild
av Derank
#1165995
en dutt av varje räcker ju långt, du ska ju inte fylla upp stenskotet så det blir en jätteblaffa. En tandpetare funkar bra en köp en pensel i hobbybutiken, syntet ska det vara, finns penslar som är som en spetsig tandpetare
Användarvisningsbild
av joel80
#1166016
Ja precis.. Alltså typ 50/50.

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]