Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ohgren
#1163064
Oj vad jag saknar en oljesticka i min V40CC -17. Någon som vet om det går att eftermontera. Jag vill hålla bättre koll. OK den elektroniska visar full hela tiden men vad jag förstår så kommer det direkt "Fyll på en halv liter". Jag måste alltså alltid ha med mig olja på resan och kan inte kolla vid tankning då bilen är varm. OLJESTICKA TACK!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1163072
http://forums.swedespeed.com/showthread ... k-Question

Om du tittar på oljenivån i instrumentklustret så kommer du se nivå "Låg" innan du ombedes fylla på. Så jag ser inte riktigt problemet.

Jag har dessutom lagt en flaska under golvet i bagaget, känns inte som hela världen tycker jag.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1163073
Du kan få min oljesticka, använder den aldrig. Om bilen drar så in i helvete mycke olja att du måste kolla varje tankning har du andra problem än oljestickan.
Användarvisningsbild
av Funk
#1163161
Vi har nu haft fyra Volvos utan oljesticka som körts sammanlagt 12000 mil och har aldrig fått varning eller behövt fylla på... när jag tänker efter så har ingen av våra 10 senaste Volvobilar någonsin behövt fyllas mellan servicarna.

/Thomas
av Schmoyoho
#1163437
Betyder "fyll på 0,5 l olja" att man prompt måste göra det direkt eller att nivån börjar bli låg och att man ska göra det inom kort? Brukar väl vara 0,8-1,0 l mellan min och max på många av Volvos oljestickor så om bilen ber om 0,5 l antar jag nivån inte är katastrofalt låg... om man då vill slippa släpa med sig olja i bilen, finns mycket annan bra-att-ha-utrustning man kan gömma undan i bakluckan istället.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]