Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Modest
#1162792
Hej!

Skulle gärna vilja ha lite input angående val mellan V40 D3/D4 automat.

Det lutar åt diesel då det ter sig mest ekonomiskt trots att jag inte kör så långa sträckor. Jag velar mellan D3/D4, provkörde båda förra helgen (dock manuella) och D3 räckte klart till men D4 var strået vassare och roligare att köra. Dock lite orolig för andrahandsvärdet på D4, det dräller ju av D3's så det borde vara lättare att sälja en sådan sen? En säljare hävdade dock att D4 har bättre andrahandsvärde pga inte lika vanlig men jag vet inte.. Är även nyfiken på skillnaden mellan 6- och 8-växlad låda om någon kört både D3 och D4 automat.

Min förra bil var en välutrustad C30 T5 och jag fick otroligt lite när jag sålde den, så jag är rädd för att göra samma sak igen - dvs köpa en liten, dyr bil som blir omöjlig att sälja till ett vettigt pris.

Kortfattat: hade ni köpt D3 eller D4?
All annan fakta som kan vara relevant mottages tacksamt!
av pianoman74
#1162826
När jag skulle beställa, testade jag med D3/D4 och jag föll då för D4, men så körde jag för lite så de sluta med en bensinare, men dräller de av D3 så kommer de säkert bli lättare att sälja en D4, lägg in en polestaroptimering med
av Modest
#1162830
pianoman74 skrev:När jag skulle beställa, testade jag med D3/D4 och jag föll då för D4, men så körde jag för lite så de sluta med en bensinare, men dräller de av D3 så kommer de säkert bli lättare att sälja en D4, lägg in en polestaroptimering med
Jag tänkte först att bensin var det enda alternativet för mig då jag kör så pass lite, troligen knappt 1000 mil/år. Men när jag räknade på förbrukning, drivmedel och skatt blev antalet mil när diesel och bensin kostade lika mycket 177 mil för T3/D3 och 14 mil för T4/D4. Verkar smått otroligt men det måste bero på att det inte skiljer så mkt i skatt (ca 300-400 kr/år) på just V40.
Ekonomiskt verkar det alltså helt orimligt att köpa en bensinare om man kör bilen något överhuvudtaget...

Hade bensin varit mer fördelaktigt hade jag lätt valt en T4 men det blir markant dyrare enligt mina räkenskaper.
av pianoman74
#1162842
Ja de låter ju en hel de, jag kör 1300 mil om året, min ÅF tyckte man inte skulle köpa diesel om man körde under 2000 mil. Vet inte hur lätt de är att sälja bensinare gentemot diesel
av Modest
#1162846
pianoman74 skrev:Ja de låter ju en hel de, jag kör 1300 mil om året, min ÅF tyckte man inte skulle köpa diesel om man körde under 2000 mil. Vet inte hur lätt de är att sälja bensinare gentemot diesel
Tack. Det där med 2000 mil/år har jag också hört men frågan är hur väl det stämmer för alla bilmodeller.
av pianoman74
#1162849
Ja de kan man helt klart undra, hoppas ngn mer kommer med sina åsikter :-)-)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1163122
Som jag har förstått lite på handlarna är att väljer man en CC/R blir de inte stående lika länge som en vanlig V40 i hallen. Kanske nåt att fundera på för dig?
Ju större motor/utrustning - ju mer tapp.
D4 + Automat är ju trevlig men det börjar ju också dra iväg i pris. Ex en T3 automat kommer ju ner en bit i pris.

Men 20 000 på en nybil är väl för lite i skillnad mellan motorerna (d3/d4) för att det ska spela nån större roll i det hela. Och absolut för lite för att få dig att avstå från det DU vill ha!
av Modest
#1163153
W.A.P.E. skrev:Som jag har förstått lite på handlarna är att väljer man en CC/R blir de inte stående lika länge som en vanlig V40 i hallen. Kanske nåt att fundera på för dig?
Ju större motor/utrustning - ju mer tapp.
D4 + Automat är ju trevlig men det börjar ju också dra iväg i pris. Ex en T3 automat kommer ju ner en bit i pris.

Men 20 000 på en nybil är väl för lite i skillnad mellan motorerna (d3/d4) för att det ska spela nån större roll i det hela. Och absolut för lite för att få dig att avstå från det DU vill ha!
Tack för informativt svar, håller med om att jag faktiskt måste ta hänsyn till vad jag vill också - inte bara titta på siffror.

Nu börjar jag vela och tänka att det sämsta jag kan göra för andrahandsvärdet kanske är att köpa diesel överhuvudtaget.. Med tanke på trenderna som råder kanske ingen vill köpa en dieselbil om 3 år? Det är så svårt!

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]