Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1157702
Så kan det vara, meken visste inte vad det berodde på att en uppdatering behövdes men då jag lite snabbt nämde att kartorna var ur funktion då jag lämnade bilen, sa han att han nyss haft inne en annan bil med samma fel så han misstänkte att en uppdatering behövdes. Lånebilen jag hade var det samma med, inga kartor så det är nog samma för alla mer el mindre.

Vad uppdateringen i övrigt gjorde visste han inte heller.

Det var totalt 4 SW uppdateringar på servicen, men vad de gjorde får man aldrig reda på.
Användarvisningsbild
av Funk
#1160286
Jag hade min V40 inne för en mindre reparation och gjorde uppdatering ICM/IHU samtidigt. Det löste problemet med internetkartor..

/Thomas
#1161964
För mig har den varit borta i fem veckor nu. Jag har påtalat det för återförsäljaren, varit på verkstaden två gånger. Haft kontakt med Volvo Cars och får bara till svar att de felsöker och inte vet när man kan gå fart på den igen. Det är så bedrövligt dåligt hanterat från Volvo, så nästa bil blir nog ingen Volvo.
#1161994
Strömsö skrev:För mig har den varit borta i fem veckor nu. Jag har påtalat det för återförsäljaren, varit på verkstaden två gånger. Haft kontakt med Volvo Cars och får bara till svar att de felsöker och inte vet när man kan gå fart på den igen. Det är så bedrövligt dåligt hanterat från Volvo, så nästa bil blir nog ingen Volvo.
Har löst problem med internetkartor med en icm/ihu uppgradering. Finns det en sådan så kräv då att den laddas ner då har man iallafall påbörjat en lösning på problemet om det inte skulle lösa det för dig.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SebSE
#1162207
Har testat internetkartor från och till (bland annat 180 mil körda förra veckan) och det har fungerat felfritt.

kanske för att jag har VOC och drar data därigenom?
Användarvisningsbild
av Derank
#1162222
Det har ingenting med VOC att göra, fick info om att dessa problem verkar ha orsakats av ett synkningsproblem mellan vissa bilar och kartdatabasen där kartorna hämtas ifrån.
För vissa bilar räckte det med att uppdatera ICM, men inte för alla, de håller fortfarande på att undersöka problemt
Användarvisningsbild
av Funk
#1162522
SebSE skrev:Har testat internetkartor från och till (bland annat 180 mil körda förra veckan) och det har fungerat felfritt.

kanske för att jag har VOC och drar data därigenom?
Du måste väl fortfarande ha antingen ha telefonen eller simkortet I , VOC levererar mig veterligen inte data till annat än just VOC. I min bil är det solklart så..

EDIT: För att klargöra, har man simkort i bilen använder även OnCall samma uppkoppling, men inte tvärtom. Enligt vad jag förstått hade en enkel "rensa cache" i Sensus löst problemet, men eftersom funktionen inte finns så måste man ladda mjukvara igen för att uppnå det resultatet.

/Thomas
#1162841
Hej. Har brottats med problemet ett tag nu men hittat lösningen. Jag har en xc70 Classic -16. Internetkartor slutade fungera och jag provade allt. Den enda lösningen var att läsa in programvaran igen och så fungerade det. Min gissning är att de ändrat på molnet där kartorna ligger och att den gamla programvaran pekar på den förra adressen. Alltså, omläsning till senaste programvaran löste problemet!
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]