Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebSE
#1151887
HeavyMetal skrev:
Mini_ice skrev:Ja, Ni har helt rätt.

Denna länk förklarade bra http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eselfemmor
Tack för länken. Men någon som vet varför automat bara får 1.5 l motor medans manuell har 2.0l?
En teori är modernare drivlina på automaten och därmed modernare motor. 1,5 är ju en stor favorit bland moderna turboladdade bilar hos de flesta märkena.
Användarvisningsbild
av Funk
#1152024
Det är samma grundläggande motor i alla, med undantag för slaglängden. Växellådan skiljer mellan T2/3 och T4/5 och så även slutväxeln. Det sitter en åttastegad AW81 efter de större motorerna och en AW71 på de mindre.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SebSE
#1152146
Funk skrev:Det är samma grundläggande motor i alla, med undantag för slaglängden. Växellådan skiljer mellan T2/3 och T4/5 och så även slutväxeln. Det sitter en åttastegad AW81 efter de större motorerna och en AW71 på de mindre.

/Thomas
Du får gärna berätta var du läst det. För när jag gjort reserach på detta så är det extremt lite information ute. Varken Volvo eller bilpress har berört ämnet.
Utom att "1,5 literns turbodiseln ska vara en nyare modell skapad just för att komma till rätta med hårda utsläppskrav men ändå leverera prestanda".

Faktum är att biltidningarna bara verkar skriva om T5/6 vilket ett rätt litet antal köper jämfört med lla D2/T2/T3 som man ser ute.
Användarvisningsbild
av Funk
#1152298
Jag har tillgång till den mesta officiella datan från Volvo, vilket troligen vilken verkstadsanställd som helst borde kunna hitta..

Blanda inte ihop diesel med bensin då det bara är T2/3 med automat som är på 1.5 liter, allt annat är 2.0. Detta går att se redan på teknisk specar på volvocars.se
1.5 diesel finns i nuläget inte alls från Volvo, men kanske i framtiden...om det blir mindre slag, borr eller färre antal cylindrar som kommer kan jag inte uttala mig om. Men man har ju i alla fall visat trepipiga bensinmotorer.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SebSE
#1152386
Funk skrev:Jag har tillgång till den mesta officiella datan från Volvo, vilket troligen vilken verkstadsanställd som helst borde kunna hitta..

Blanda inte ihop diesel med bensin då det bara är T2/3 med automat som är på 1.5 liter, allt annat är 2.0. Detta går att se redan på teknisk specar på volvocars.se
1.5 diesel finns i nuläget inte alls från Volvo, men kanske i framtiden...om det blir mindre slag, borr eller färre antal cylindrar som kommer kan jag inte uttala mig om. Men man har ju i alla fall visat trepipiga bensinmotorer.

/Thomas
D2 slank bara med. Men ditt svar säger ju ändå inget mer än precis de trubbiga uppgifterna från Volvos pressreleaser.
Användarvisningsbild
av Funk
#1152609
SebSE skrev:
Funk skrev:Jag har tillgång till den mesta officiella datan från Volvo, vilket troligen vilken verkstadsanställd som helst borde kunna hitta..

Blanda inte ihop diesel med bensin då det bara är T2/3 med automat som är på 1.5 liter, allt annat är 2.0. Detta går att se redan på teknisk specar på volvocars.se
1.5 diesel finns i nuläget inte alls från Volvo, men kanske i framtiden...om det blir mindre slag, borr eller färre antal cylindrar som kommer kan jag inte uttala mig om. Men man har ju i alla fall visat trepipiga bensinmotorer.

/Thomas
D2 slank bara med. Men ditt svar säger ju ändå inget mer än precis de trubbiga uppgifterna från Volvos pressreleaser.
Som sagt, jag har tillgång till alla officiella data från Volvo, vilket dock inte innebär att jag kan skärmdumpa eller liknande. Det betyder inte heller att du kan se dem själv på något enkelt sätt, men känner du någon på företaget eller någon verkstad som har tillgång till tekniska data, journaler eller VIDA/TIS så kommer hen att kunna bekräfta vad jag skrivit. Har du specifika frågor skall jag försöka svara på dem.

/Thomas
av HeavyMetal
#1152700
Tack för alla svar.
Det gick inte att montera stänkskydd bak med stylingpaketet, endast fram sa säljaren. så jag strunta i dom helt istället.

Sen så läste jag att 1.5l T3 motorn med automaten har bättre acceleration 0-100, 8.5 mot 9.1 i manuell låda. Låter ju bra. :D

I övrigt så blev specifikationen så här på bilen. :D

V40 Cross Country 2017 T3 152HK

Business Advanced, Momentum, Klimatpaket, Lastpaket, Raw koppar 708, 6-stegad,Geartronic FWD

Extrautrustning.
ALUMINIUM DECOR
Aluminium vinterhjul
Digitalt kombiinstrument
Eluppvärmt baksäte, yttre positioner. Eluttag i bagageutrymmet, 12 volt.
Exteriört styling paket.
Golvmattor gummi.
Innerbackspegel automatiskt avbländade.
KEYLESS START.
Lastrumsgolv i två nivåer.
Mörkt tonade bakre,bakdörrar samt runt lastutr.
Parkeringshjälp fram och bak.
Parkeringsvärmare med tidur.
Reglerbart främre armstöd tunnelkonsol.
Sensus Connect High Performance 7"
Volvo on Call.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1152864
Säljare.... Det går utmärkt att ha stänkskydd bak på en CC med stylekit.

Nu hittade en polare till mig en tysk återf&[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]