Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cuskic
#1154028
Inget att oroa sig för när de gäller V40 den är Volvos bästa model hittils knappt några barnsjukdommar förutom lite fel på låsen i bakdörrar med de åtgärdas av garantin . Har haft min V40 Cross Country D4 Summum sedan 2012 dec 9000 mil de ba tuta å köra Service avtal volvia försäkring och du kan sova lungt om nätterna ☺
Användarvisningsbild
av Telgetok
#1157152
Steelis skrev:Det enda jag kan gnälla på är att jag e lite besviken på bränsleförbrukningen
Instämmer, vilken förbrukning ligger ni på ungefär? min ligger runt 0,75-0,8
av pianoman74
#1157186
Hej alla, har en V60 T3 o varit väldigt nöjd, de är en MY 11 men den har inte varit så törstig, drar V40 så mkt?
Användarvisningsbild
av Derank
#1157189
Jag hade en V40 T2a till låns 14dagar, den snittade 0,9 så mycket beror på körstil.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1157290
Telgetok skrev:
Steelis skrev:Det enda jag kan gnälla på är att jag e lite besviken på bränsleförbrukningen
Instämmer, vilken förbrukning ligger ni på ungefär? min ligger runt 0,75-0,8
Håller med här. Långfärd där man håller hastigheten runt 90 ger 0,6 som bäst.
Blandad körning på vardagar är bättre. Där hamnar jag trots köerna på 0,85-0,9
Vanlig blandad körning helgtid ger 0,75ish

Detta med friktionsdäck. Det borde se bättre ut på sommaren

(Om man använder sig av sport-läget och tar ut de 152 hk man har så rusar förbrukningen)
Användarvisningsbild
av SebSE
#1157291
pianoman74 skrev:Hej alla, har en V60 T3 o varit väldigt nöjd, de är en MY 11 men den har inte varit så törstig, drar V40 så mkt?
Med en T5 så kan du väl räkna med 0,2 mer per liter än mina värden i inlägget ovan.

Men en T5 köper du ju för prestandan och inte den låga förbrukningen ;)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1157314
Om ni skall ha låg bränsleförbruknimg får ni ju köra snålt, det hänger liksom ihop och det är så tillverkaren tar fram siffrorna, genom att köra så snålt det går. Gör det ni med så skall ni se att de drar mindre sås...

Jag hade en V40 T2:a som lånebil en gång i höstas, den körde jag på 0.47 enligt mätaren.

Bild


Min egen V40CC D2:a har jag kört på 0.33L/mil som bäst, under specificerad landsvägsbrukning.

Bild


Min XC60 har jag också kört enligt deklarerad landsvägsförbrukning. Det är ju bara att köra mjukt, försiktigt och inte för fort.

Bild
Användarvisningsbild
av Derank
#1157316
Enligt färddatorn så hade v40in jag lånade dragit 0.53.....så det stämmer inte alltid
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]